Výzva ke komunikaci
Dopravní podnik, jako investor stavby, je připraven jednat, vysvětlit, seznámit, předvést dokumentaci, prezentovat záměr a řešení
Institut Veřejně prospěšné stavby je zakotven v:
Na základě rozhodnutí o fázování v roce 2017 došlo k následujícím úpravám:
Stavba metra D představuje komplexní dopravní stavbu, pro jejíž úspěšnou realizaci a následný provoz je nezbytné majetkoprávní zajištění celé řady pozemků. Nejde pouze o pozemky, kde jsou předpokládány stanice, ale jde i o takové pozemky, které budou sloužit např. jako dočasná zařízení staveniště, popř. na nich budou zřízena parkoviště P+R a jiné veřejné prostory. DPP v tomto kontextu jedná s vlastníky dotčených pozemků o možnostech majetkoprávního zajištění, přičemž je upřednostňována dohoda s vlastníky, namísto řešení této situace prostřednictvím příslušných správních úřadů a soudních institucí, byť takovou možnost DPP má k dispozici s ohledem na status Metra D coby veřejně prospěšné stavby. Parametry dohod s vlastníky pozemků o majetkoprávním řešení však musí vždy splňovat ze strany DPP kritéria tzv. jednání s péčí řádného hospodáře a DPP v tomto smyslu vždy zkoumá legitimitu konkrétních nároků vlastníků dotčených pozemků, a to např. i prostřednictvím znaleckých posudků v případě cen.
Výše uvedeným postupem se DPP podařilo nalézt shodu a uzavřít příslušné dohody se všemi vlastníky pozemků, které jsou nezbytné pro realizaci tzv. „0.etapy“ – Geologického průzkumu. V rámci prvního úseku stavby Metra D (Pankrác – Nové Dvory) pak DPP zaznamenal výrazný posun v majetkoprávním zajištění s tím, že v této oblasti nalezl dohodu s téměř všemi majiteli dotčených nemovitostí a zbývá smluvně dokončit dohodu pouze s nízkým počtem jednotek skupin vlastníků. V oblasti Libuš byla počátkem roku 2021 uzavřena smlouva s klíčovými vlastníky pozemků a DPP tak učinil významný krok k zajištění této lokality. Zbývající jižní část Metra D, obnášející oblast Písnice a Depo Písnice, zahrnuje větší počet skupin vlastníků, se kterými však probíhají jednání a DPP se dílčími kroky daří posunovat majetkovou přípravu této části Metra D. V oblasti Náměstí Míru bude majetkoprávní zajištění zahájeno v první polovině roku 2021.
Úsek Pankrác - Olbrachtova - stavební část a komplexní monitoring a pasportizace
Lhůty na podání nabídek zhotovitelů stavební části a monitoringu včetně pasportizace již uplynuly a byly také prodlouženy oproti původnímu termínu řádově o několik měsíců. V obou tendrech jsou k dispozici tři nabídky a byla obdržena jedna námitka. Na stavební část byl 22.5.2020 podán podnět na zadávací dokumentaci na ÚOHS. Na monitoring byl 11.6.2020 také podán podnět na zadávací dokumentaci na ÚOHS. V rámci posuzování komplexního geotechnického monitoringu pak ÚOHS v prvním stupni rozhodnul o zrušení soutěže. Dne 13.10.2020 rozhodl ÚOHS u stavební části že zadavatel se srozumitelně nevyjádřil k námitkám a zrušil rozhodnutí o námitkách. DPP v této souvislosti analyzuje možnosti a připravuje další kroky.