Výzva ke komunikaci
Dopravní podnik, jako investor stavby, je připraven jednat, vysvětlit, seznámit, předvést dokumentaci, prezentovat záměr a řešení
Institut Veřejně prospěšné stavby je zakotven v:
Na základě rozhodnutí o fázování v roce 2017 došlo k následujícím úpravám:
Stavba metra D představuje komplexní dopravní stavbu, pro jejíž úspěšnou realizaci a následný provoz je nezbytné majetkoprávní zajištění celé řady pozemků. Nejde pouze o pozemky, kde jsou předpokládány stanice, ale jde i o takové pozemky, které budou sloužit např. jako dočasná zařízení staveniště, popř. na nich budou zřízena parkoviště P+R a jiné veřejné prostory. DPP v tomto kontextu jedná s vlastníky dotčených pozemků o možnostech majetkoprávního zajištění, přičemž je upřednostňována dohoda s vlastníky, namísto řešení této situace prostřednictvím příslušných správních úřadů a soudních institucí, byť takovou možnost DPP má k dispozici s ohledem na status Metra D coby veřejně prospěšné stavby. Parametry dohod s vlastníky pozemků o majetkoprávním řešení však musí vždy splňovat ze strany DPP kritéria tzv. jednání s péčí řádného hospodáře a DPP v tomto smyslu vždy zkoumá legitimitu konkrétních nároků vlastníků dotčených pozemků, a to např. i prostřednictvím znaleckých posudků v případě cen.
Výše uvedeným postupem se DPP podařilo nalézt shodu a uzavřít příslušné dohody se všemi vlastníky pozemků, které jsou nezbytné pro realizaci tzv. „0.etapy“ – Geologického průzkumu. V rámci prvního úseku stavby Metra D (Pankrác – Olbbrachtova) pak DPP zaznamenal výrazný posun v majetkoprávním zajištění, kde došlo koncem r. 2023 k uzavření rozsáhlé smluvní dokumentace s posledním z dotčených vlastníků nemovitostí a tím došlo k úplnému majetkoprávnímu zajištění prvního úseku Metra D se 100% dotčených vlastníků. Nadále probíhají jednání s dotčenými vlastníky v dalším úseku Metra D (Olbrachtova - Nové Dvory), a to zejména v rámci oblasti Nádraží Krč, kde dochází k finalizaci dohody s vlastníky. V oblasti Libuš byla počátkem roku 2022 uzavřena smlouva s klíčovými vlastníky pozemků, která rozvíjí dosavadní smluvní spolupráci a DPP tak učinil významný krok k zajištění této lokality, přičemž nadále probíhají jednání k dosažení úplného zajištění i v této oblasti. Zbývající jižní část Metra D, obnášející oblast Písnice a Depo Písnice, zahrnuje větší počet skupin vlastníků, se kterými DPP jedná a dílčími kroky se daří posunovat majetkovou přípravu této části Metra D, byť je to s ohledem na množství dotčených nemovitostí a vlastnickou roztříštěnost poměrně náročný proces. V oblasti Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru bude majetkoprávní zajištění zahájeno přibližně v polovině roku 2024, vzhledem ke zpracování studie pro tuto lokalitu.
Úsek Pankrác - Olbrachtova - stavební část
Na stavební část byly dne 30.4.2020 podány tři nabídky a jedna námitka. Následně byl 22.5.2020 podán podnět na zadávací dokumentaci na ÚOHS. Dne 15.10.2020 rozhodl ÚOHS, že se zadavatel srozumitelně nevyjádřil k námitkám a zrušil rozhodnutí o námitkách. Následně zadavatel znovu rozhodl o námitkách a dne 7.1.2021 byl opět podán podnět na zadávací dokumentaci na ÚOHS. Dne 4.3.2021 zamítl ÚOHS návrh společnosti EUROVIA, která následně podala rozklad. Dne 28.6.2021 zamítl předseda ÚOHS rozklad společnosti EUROVIA a definitivně potvrdil správnost nastavených podmínek zadávacího řízení veřejné zakázky na zhotovitele stavby úseku I.D1a Pankrác - Olbrachtova.
DPP na základě rozhodnutí představenstva společnosti podepsal smlouvu s vítězem veřejné zakázky na stavbu. První úsek metra D Pankrác - Olbrachtova postaví mezinárodní sdružení pěti společností - Subterra a.s., Hochtief CZ a.s., Strabag a.s., Hochtief Infrastructure GmbH a Ed. Züblin AG, které ve veřejné zakázce nabídlo nejnižší cenu 13,75 miliard Kč.
Úsek Pankrác - Olbrachtova - komplexní monitoring a pasportizace
Na komplexní monitoring a pasportizaci byly dne 15.5.2020 podány tři nabídky a jedna námitka. Následně byl 11.6.2020 podán podnět na zadávací dokumentaci na ÚOHS. Dne 12.10.2020 rozhodl ÚOHS o zrušení výběrového řízení. Proti tomuto rozhodnutí se zadavatel odvolal a dne 10.2.2021 předseda ÚOHS zrušil prvoinstanční rozhodnutí a vrátil k novému projednání. Dne 27.8.2021 zamítl ÚOHS návrh společnosti INFRAPROJEKT, která následně podala rozklad. Dne 25.11.2021 zamítl předseda ÚOHS rozklad společnosti INFRAPROJEKT a definitivně potvrdil správnost nastavených podmínek zadávacího řízení veřejné zakázky na zhotovitele komplexního monitoringu a pasportizace úseku I.D1a Pankrác - Olbrachtova.
DPP na základě rozhodnutí představenstva společnosti podepsal smlouvu s vítězem veřejné zakázky na komplexní geotechnický monitoring a pasportizaci stavby prvního úseku metra D Pankrác - Olbrachtova. Monitoring a pasportizaci prvního úseku metra D bude zajišťovat sdružení čtyř českých firem: SG Geotechnika, INSET, GeoTech-GS a PUDIS. Celková hodnota vysoutěžené veřejné zakázky za téměr 792 mil. Kč je zhruba o 100 mil. Kč nižší, než byl předpoklad zadávací dokumentace.
Úsek Olbrachtova - Nové Dvory - stavební část
Dne 30.5.2022 byla vypsána veřejná zakázka na zhotovitele stavby druhého úseku metra D - I.D1b od stranice Olbrachtova do Nových Dvorů. Zakázka zahrnuje výstavbu celkem tří stanic - Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory, včetně mezistaničních provozních, technologických a přístupových tunelů a vybudování systému napájení pro úsek Pankrác - Nové Dvory. Předpokládaná cena zakázky činí 24,63 miliard Kč.
Zadavatel veřejné zakázky obdržel ve lhůtě k podání nabídek nabídky od tří sdružení.
Na základě jednomyslného doporučení hodnotící komise představenstvo Dopravního podniku hl. m. Prahy, akciová společnost (dále "DPHMP") dne 5.9.2023 rozhodlo o vyloučení účastníka "PVM Metro DII JV" s vedoucím společníkem PORR a.s., jelikož jeho nabídka obsahovala zásadní nedostatky, které DPHMP z pohledu ZZVZ a s péčí řádného hospodáře nemohl akceptovat, a o výběru dodavatele účastníka "Sdružení Metro I.D druhá část" s vedoucím společníkem Subterra a.s.
V zákonem stanovené lhůtě byly podány námitky neúspěšnými účastníky zadávacího řízení proti rozhodnutí o vyloučení účastníka ze zadávacího řízení a rozhodnutí o výběru dodavatele, které byly zadavatelem v plném rozsahu odmítnuty.
S ohledem na probíhající správní řízení u ÚOHS ve věci přezkoumání úkonů zadavatele při zadávání veřejné zakázky a rozhodnutím o nařízení předběžného opatření, byl zadavateli uložen zákaz uzavřít smlouvu v zadávacím řízení na veřejnou zakázku "Provozní úsek I.D metra v Praze - (Olbrachtova) - Nové Dvory - stavební část", a to až do pravomocného skončení správního řízení u ÚOHS.
Dne 15.1.2024 ÚOHS prvoinstančně rozhodl o zrušení rozhodnutí DP o výběru dodavatele na stavbu druhého úseku metra D. DPP podal rozklad proti tomuto prvoinstančnímu rozhodnutí ÚOHS.
Úsek Olbrachtova - Nové Dvory - komplexní monitoring a pasportizace
Dne 10.5.2022 byla vypsána veřejná zakázka na dodavatele geotechnického monitoringu a pasportizace při stavbě druhého úseku metra D - I.D1b od stranice Olbrachtova do Nových Dvorů. Předpokládaná cena zakázky činila 680 milionů Kč. Ve lhůtě k podání nabídek obdržel zadavatel jednu nabídku. Zadavatel, na základě provedeného posouzení nabídky, rozhodl o výběru dodavatele a po skončení platnosti zákazu dle §246 ZZVZ uzavře smlouvu s vybraným dodavatelem na plnění veřejné zakázky.
DPP na základě rozhodnutí představenstva společnosti podepsal smlouvu s vítězem veřejné zakázky na komplexní monitoring a pasportizaci druhého úseku metra D od stanice Olbrachtova po Nové Dvory. Umožnilo to rozhodnutí předsedy ÚOHS, který zamítl rozklad stěžovatele. Monitoring a pasportizace druhého úseku metra D bude zajišťovat sdružení "Krtek D monitoring II" tvořené šesti firmami GeoTec-GS (vedoucí společník), SG Geotechnika, INSET, GEOtest, Angermeier Engineers a PUDIS. Celková hodnota vysoutěžené veřejné zakázky činí 580 milionů Kč, což je o 100 mil. Kč méně, než byl předpoklad zadávací dokumentace. Na základě podepsané smlouvy DPP vyzval dodavatele k zahájení prací.
Úsek Pankrác - Libuš - supervize
DPP dne 14.4.2023 podepsal smlouvu se zhotovitelem supervize na úsek Pankrác - Libuš. Vítězem výběrového řízení se stala společnost FRAM+SGS-SUPERVIZE I.D., kde vedoucí společník je společnost FRAM Consult a.s. a druhým společníkem společnost SGS Czech Republic, s.r.o. Cena zakázky činí 137 milionů Kč.