Vnitřní oznamovací systém je tvořen souborem postupů a pravidel stanovených pro podávání oznámení, který splňuje podmínky stanovené zákonem č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů a jež umožňuje oznamovateli podat oznámení o možném protiprávním jednání přímo v rámci DPP. Vedle toho vnitřní oznamovací systém představuje současně i takové interní prostředí, které umožňuje posuzovat důvodnost oznámení a přijímat vhodná opatření k nápravě nebo předejití protiprávnímu stavu v návaznosti na podané oznámení.
Rádi bychom vás požádali, abyste tento systém pro oznámení protiprávního jednání nepoužívali pro nahlašování oznámení, které se týká kvality osobní dopravy. Pro tento případ využijte prosím Kontaktní formulář pro podání stížnosti cestujícího.
V režimu zákona o ochraně oznamovatelů
Vnitřní oznamovací systém (VOS) je zřízen k oznamování podezření ze spáchání protiprávního jednání, ke kterému došlo nebo k němuž může dojít v DPP, a které:
DPP vylučuje přijímání oznámení od osoby, která pro něj nevykonává práci nebo jinou obdobnou činnost (práce vykonávaná v základním pracovněprávním vztahu, dobrovolnická činnost a odborná praxe či stáž).
Anonymní oznámení učiněná prostřednictvím VOS nejsou považována za oznámení ve smyslu zákona o ochraně oznamovatelů.
Mějte, prosím, na paměti, že podání vědomě nepravdivého oznámení je přestupkem podle zákona o ochraně oznamovatelů a může být stiženo správním trestem pokuty.
Mimo režim zákona o ochraně oznamovatelů
DPP umožnuje oznamovat podezření na protiprávní jednání od tzv. nezaměstnanců a dále od všech osob podezření na závadová jednání mimo režim zákona o ochraně oznamovatelů, zejména pro porušování Etického kodexu, vnitřních norem nebo jiných etických či jiných norem, případně profesních standardů, a to i anonymně. Tato oznámení budou objektivně a nezávisle prošetřena v souladu s nastavenými interními postupy a pravidly, avšak mimo působnost zákona o ochraně oznamovatelů.
Představenstvo DPP určilo jako příslušné osoby níže uvedené zaměstnance, kteří podaná oznámení posuzují a dále postupují v souladu s právními předpisy a vnitřními normami DPP.
Ing. Dušan Mozola
Mgr. Michal Milo
Mgr. Michal Dudáš
Mgr. Adam Herclík
Mgr. Adéla Janichová
V režimu zákona o ochraně oznamovatelů
Pro možnost učinit oznámení o podezření na protiprávní jednání má DPP zřízeny tyto oznamovací kanály:
Mimo režim zákona o ochraně oznamovatelů
písemně elektronicky prostřednictvím:
Informace o zpracování osobních údajů.
Oznamovatel – Ministerstvo spravedlnosti (justice.cz)
Aby příslušná osoba mohla oznámení řádně a včas prošetřit, potřebuje znát co nejvíce relevantních informací. Oznámení by tak mělo obsahovat:
Oznámení obsahuje údaje o jménu, příjmení a datu narození, nebo jiné údaje, z nichž je možné dovodit totožnost oznamovatele; má se za to, že údaje o totožnosti oznamovatele jsou pravdivé.
V případě podání anonymního oznámení v režimu zákona o ochraně oznamovatelů, bere oznamovatel na vědomí, že nemůže uplatňovat všechna práva oznamovatele, nejedná-li se o osobu, jejíž totožnost je příslušné osobě známa.
Prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému lze oznámení podat ústně nebo písemně. Požádá-li o to oznamovatel, je příslušná osoba povinna oznámení přijmout osobně v přiměřené lhůtě, nejpozději však do 14 dnů ode dne, kdy o to oznamovatel požádal.
O přijetí oznámení je příslušná osoba DPP povinna do 7 dnů ode dne jeho přijetí písemně vyrozumět oznamovatele, ledaže
a) oznamovatel výslovně požádal příslušnou osobu, aby ho o přijetí oznámení nevyrozumívala, nebo
b) je zřejmé, že vyrozuměním o přijetí oznámení by došlo k prozrazení totožnosti oznamovatele jiné osobě.
Příslušná osoba je povinna posoudit důvodnost oznámení a písemně vyrozumět oznamovatele o výsledcích posouzení do 30 dnů ode dne přijetí oznámení. V případech skutkově nebo právně složitých lze tuto lhůtu prodloužit až o 30 dnů, nejvýše však dvakrát. O prodloužení lhůty a důvodech pro její prodloužení je příslušná osoba povinna oznamovatele písemně vyrozumět před jejím uplynutím.
Zjistí-li příslušná osoba při posuzování důvodnosti oznámení, že nejde o oznámení ve smyslu zákona o ochraně oznamovatelů nebo vnitřních norem DPP, bez zbytečného odkladu o tom písemně vyrozumí oznamovatele.
Je-li oznámení vyhodnoceno jako důvodné, příslušná osoba navrhne opatření k předejití nebo nápravě protiprávního stavu. Nepřijme-li DPP opatření navržené příslušnou osobou, přijme DPP k předejití nebo nápravě protiprávního stavu jiné vhodné opatření. O přijatém opatření DPP neprodleně vyrozumí příslušnou osobu, která o něm bez zbytečného odkladu písemně vyrozumí oznamovatele.
Není-li oznámení vyhodnoceno jako důvodné, příslušná osoba bez zbytečného odkladu písemně vyrozumí oznamovatele o tom, že na základě skutečností uvedených v oznámení a z okolností, které jí jsou známy, neshledala podezření ze spáchání protiprávního jednání, nebo shledala, že oznámení se zakládá na nepravdivých informacích, a poučí oznamovatele o právu podat oznámení u orgánu veřejné moci.
Oznamovatel, který učinil oznámení obsahující informace o možném protiprávním jednání, k němuž došlo nebo má dojít u osoby, pro niž oznamovatel, byť zprostředkovaně, vykonával nebo vykonává práci nebo jinou obdobnou činnost, nebo u osoby, se kterou oznamovatel byl nebo je v kontaktu v souvislosti s výkonem práce nebo jiné obdobné činnosti, a které
a) má znaky trestného činu,
b) má znaky přestupku, za který zákon stanoví sazbu pokuty, jejíž horní hranice je alespoň 100 000 Kč,
c) porušuje tento zákon, nebo
d) porušuje jiný právní předpis nebo předpis Evropské unie v oblasti
1. finančních služeb, povinného auditu a jiných ověřovacích služeb, finančních produktů a finančních trhů,
2. daně z příjmů právnických osob,
3. předcházení legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu,
4. ochrany spotřebitele,
5. souladu s požadavky na výrobky včetně jejich bezpečnosti,
6. bezpečnosti dopravy, přepravy a provozu na pozemních komunikacích,
7. ochrany životního prostředí,
8. bezpečnosti potravin a krmiv a ochrany zvířat a jejich zdraví,
9. radiační ochrany a jaderné bezpečnosti,
10. hospodářské soutěže, veřejných dražeb a zadávání veřejných zakázek,
11. ochrany vnitřního pořádku a bezpečnosti, života a zdraví,
12. ochrany osobních údajů, soukromí a bezpečnosti sítí elektronických komunikací a informačních systémů,
13. ochrany finančních zájmů Evropské unie, nebo
14. fungování vnitřního trhu včetně ochrany hospodářské soutěže a státní podpory podle práva Evropské unie,
nesmí být vystaven odvetnému opatření.
Odvetným opatřením se rozumí jednání nebo opomenutí v souvislosti s prací nebo jinou obdobnou činností oznamovatele, které bylo vyvoláno učiněním oznámení a které oznamovateli a dalším osobám uvedeným v ust. § 4 odst. 2 písm. a) až h) zákona o ochraně oznamovatelů může způsobit újmu. Za splnění těchto podmínek je odvetným opatřením zejména:
Oznamovatel, který je vystaven odvetnému opatření má právo o tomto učinit oznámení na oznamovací kanály vnitřního oznamovacího systému výše uvedené.
Ochrany před odvetným opatřením se nemůže domáhat osoba, která podala vědomě nepravdivé oznámení.