Popis projektu

Projekt elektrifikace autobusové linky 119 spočíval v realizaci trolejového vedení v přibližně polovině trasy linky. Instalováno bylo přibližně 11,5 km jednostopého trolejového vedení v úseku Nádraží Veleslavín – Terminál 3. Mezi zastávkou Terminál 3 a Letiště jsou trolejbusy v provozu v režimu na baterii. V odstavech na letišti byly realizovány nabíjecí stání, kde se trolejbusy mohou během své provozní přestávky rovněž nabíjet. Pro napájení uvedeného trolejového vedení slouží celkem 3 měnírny – dvě kontejnerové (v terminálu Nádraží Veleslavín a na letišti) a jedna zděná v oblasti Dědiny. Jedná se o společnou měnírnu pro napájení jak tramvajové, tak i trolejbusové infrastruktury, jelikož tato měnírna vznikla v rámci koordinovaného projektu nové tramvajové tratě Divoká Šárka – Dědinská. Společně s trolejovým vedení a měnírnami byly položeny i potřebné trasy napájecích kabelů. 

Součástí projektu bylo rovněž vybudování nabíjecí infrastruktury v garáži Řepy, odkud jsou trolejbusy na linku 59 vypravovány. Vznikly zde nabíjecí stání pro až 21 tříčlánkových bateriových trolejbusů a nová kapacitní měnírna, která je již dimenzována i pro výhledové potřeby nabíjení s ohledem na další rozšíření bateriových trolejbusů v levobřežní části Prahy. 

V letech 2019 – 2022 probíhaly projekční práce, které byly završeny jednak získáním pravomocného společného povolení v lednu 2022 a také výběrem zhotovitele stavby v létě téhož roku. Dne 29. listopadu 2022 byla oficiálně zahájena samotná realizace stavby, která byla na začátku roku 2024 dokončena. Provoz trolejbusů na lince číslo 59 odstartoval ve středu 6. března 2024 odpoledne.

Souběžně s projekční přípravou probíhala rovněž veřejná zakázka na pořízení 20 ks velkokapacitních tříčlánkových trolejbusů, která byla završena začátkem roku 2022. Vysoutěženým typem bylo vozidlo výrobců Škoda-Solaris s pracovním označením 24M. Jak již bylo zmíněno, vozidla díky své délce téměř 25 m nabízí vyšší kapacitu ve srovnání s původními kloubovými autobusy a díky tomu bylo možné i vhodně upravit interiér pro cestující s rozměrnými zavazadly, kočárky a imobilní cestující. Dodávky vozidel byly zahájeny ještě před koncem roku 2023 tak, aby byl ostrý provoz elektrifikované linky 59 zahájen v 1.Q 2024.

Nabíjecí a napájecí infrastruktura byla realizována s ohledem na celkovou výši investičních nákladů a možné využití i po realizaci železničního napojení letiště pro elektrifikaci dalších autobusových linek v levobřežní oblasti, mimo jiné i linky 191, jejíž provoz bude zachován i po zprovoznění železničního spojení. Rovněž budou dále využita i pořízená vozidla, se kterými se počítá např. na linkách 112 či 136, kde byla průjezdnost tohoto typu vozidel prověřena ROPIDem a Dopravním podnikem již v předchozích letech. 

Celkové investiční náklady projektu:

  • Projekční příprava: 8,10 mil. Kč bez DPH
  • Realizace stavby: 354,54 mil. Kč bez DPH
  • Pořízení vozidel: 623,22 mil. Kč bez DPH
Otevřít popup