Elektrifikace linky 137

Záměr Elektrifikace autobusových linek – levý břeh, který zahrnuje projekční přípravu linek číslo 131 (Hradčanská – Bořislavka), 137 (Na Knížecí – U Waltrovky), 176 (Karlovo náměstí – Stadion Strahov)191 (Na Knížecí – Letiště) byl schválen Usnesením Rady hl. m. Prahy č. 1130 dne 8. června 2020 a následně i Usnesením Představenstva DPP č. 14/2020/9 dne 16. června 2020.

Autobusové linky číslo 131, 137, 176 a 191 mají hned několik základních předpokladů k jejich efektivní elektrifikaci prostřednictvím bateriových trolejbusů:

  • Všechny uvedené linky jsou provozovány ve zvláště terénně náročných podmínkách, kdy se na jejich trasách nachází řada výrazných stoupání a klesání. Není zcela náhodné, že již v minulosti byly na třech z uvedených linek v provozu trolejbusy. 
  • Všechny uvedené linky se vyznačují vysokou přepravní poptávkou nejen ve špičkových obdobích, což se projevuje zejména ve velmi krátkých intervalech. Intenzita autobusové dopravy, a tedy i spotřeba fosilních paliv je na těchto linkách vysoká.
  • Trasy uvedených linek jsou vedeny z velké části poměrně hustou rezidenční zástavbou městských částí Praha 5, 6 a 13, okrajově i Prahy 2. Díky vysoké intenzitě autobusové dopravy a značně členitému terénu dojde nasazením bateriových trolejbusů nejen k výraznému poklesu emisní zátěže, ale rovněž ke zlepšení hlukových parametrů provozu.
  • Na trasách uvedených autobusových linek se hned v několika místech nacházejí napájecí body tramvajové sítě, které budou využity i pro napájení nabíjecí infrastruktury pro bateriové trolejbusy. Jedná se například o stávající tramvajové měnírny Břevnov, Hřebenka, Smíchov, Dědina či budoucí měnírnu Strahov. 
  • Všechny linky jsou již v současnosti, příp. je lze v budoucnu efektivně vypravovat z garáže Řepy, čímž bude efektivně využita i připravovaná nabíjecí a napájecí infrastruktura v této garáži.

Vybrané linky zároveň vytvoří základ budoucího funkčního celku nabíjecí infrastruktury v rámci levobřežní části města. Základní elektrifikační osu představuje linka 191, která vzájemně propojuje lokality Ruzyně, Břevnova, Strahova a Smíchova.

Pro balíček všech čtyř linek byla v roce 2020 vybrána projekční společnost, jejíž úkolem je projekčně připravit, projednat a řádně povolit tyto záměry s cílem realizace v horizontu roku 2025, u záměru linky 191 s ohledem na její délku a složitější podmínky v horizontu let 2026 – 2027.

V letech 2022 – 2023 připravil Dopravní podnik rovněž veřejnou zakázku na pořízení až 70 ks nízkopodlažních bateriových trolejbusů délky 12 metrů, s jejichž nasazením se počítá právě na linkách 131, 137, 176 a 191.  

 Trolejbus na Malvazinky (budoucí trolejbusová linka 52)

Autobusová linka číslo 137 (Na Knížecí – U Waltrovky [– Malá Ohrada]) zajištuje základní spojení oblasti Malvazinek a Waltrovky s přestupním terminálem Na Knížecí, a dále rovněž doplňkové spojení Jinonic, Butovic, Stodůlek a Malé Ohrady. Trasa linky prochází velmi členitým terénem, především ve svém nejzatíženějším úseku, kde ve stoupání ze Smíchova na Malvazinky zdolává táhlé stoupání dosahující sklonu až 12 %. Většina spojů linky je vedena v úseku Na Knížecí – U Waltrovky, přičemž linka je zde provozována ve velmi krátkých intervalech (cca 4 až 5 minut v přepravní špičce) a s ohledem na prostorové a terénní parametry jsou na ni nasazovány standardní autobusy délky 12 m.

V úseku U Waltrovky – Malá Ohrada jsou vedeny vybrané spoje v rozsahu 1 spoje za hodinu pouze v pracovních dnech přibližně do 19. hodiny. Vzhledem nízkému počtu spojů a s ohledem na investiční náklady bylo přistoupeno k přípravě nabíjecí infrastruktury pouze pro spoje vedeny v úseku Na Knížecí – U Waltrovky, přičemž bylo energetickým výpočtem prověřeno, že i v případě potřebného posílení provozu v úseku U Waltrovky – Jinonice, bude toto možné realizovat s navrženým rozsahem nabíjecí infrastruktury.
 

Otevřít popup