18. 05. 2022
Praha, 18. května 2022 – Po více než 44 letech se do Opletalovy ulice v Praze 1 vrací provoz tramvají. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) obnovil tramvajovou trať, která zde u křižovatky s Bolzanovou ulicí zbyla z minulosti, vybudoval nové zastávky Hlavní nádraží a vše dnes zprovoznil. Trať bude sloužit především pro náhradní tramvajovou dopravu během výměny stropní desky a modernizace vestibulu stanice Florenc C. První ze série víkendových výluk metra na lince C v úseku Vltavská – Hlavní nádraží proběhne o tomto víkendu. DPP během ní zavede náhradní tramvajovou dopravu XC Hlavní nádraží – Výstaviště a linku č. 36 Zvonařka – Sídliště Ďáblice. Metro na lince C bude opět jezdit bez omezení od pondělí 23. května 2022.
DPP bude o tomto víkendu uvolňovat a odstraňovat prvních devět předepjatých nosníků, které tvoří stropní desku nad vestibulem stanice Florenc C. Práce budou probíhat v nejjižnější části stropní desky, v místě bývalého parkoviště autobusů, mezi železniční tratí a Wilsonovou ulicí. Vzhledem k hmotnosti každého z nosníků, která činí až 28 tun, bude během manipulace s nimi kvůli bezpečnosti přerušen provoz metra na lince C v úseku Vltavská – Hlavní nádraží. Metro na lince C bude proto tuto sobotu 21. a neděli 22. května 2022 v provozu pouze v úsecích Letňany – Vltavská a Háje – Hlavní nádraží. Od 6. června 2022 bude uzavřen podchod a celý vestibul stanice Florenc C. Metro na lince B bude v provozu v celém úseku, na Florenci ale nebude možné přestupovat na linku C, resp. z linky B se na Florenci cestující o tomto víkendu dostanou pouze výstupem/vstupem E1 ze Sokolovské ulice.
Po dobu víkendové výluky metra na lince C DPP zavede náhradní tramvajovou dopravu XC v trase Hlavní nádraží (v Opletalově ulici) – Masarykovo nádraží – Bílá labuť – Vltavská (na předmostí Hlávkova mostu) – Strossmayerovo náměstí – Výstaviště. Kromě toho bude cestujícím k dispozici tramvajová linka č. 36 v trase Zvonařka – I. P. Pavlova – Karlovo náměstí – Václavské náměstí – Masarykovo nádraží – Bílá labuť – Vltavská (na předmostí Hlávkova mostu) – Výstaviště – Nádraží Holešovice – Kobylisy – Ládví – Sídliště Ďáblice. Mezi zastávkami Kobylisy a Sídliště Ďáblice pojede každý druhý spoj linky č. 36, tj. interval v tomto úseku bude 15 minut.
O tomto víkendu DPP doporučuje cestujícím v oblasti Florence využívat následující přestupy:
Z linky B na C
Z linky C na B
Po dobu výluky metra je linka č. 23 ve směru od Královky ze zastávky Bruselská odkloněna přes zastávku Nuselské schody do obratiště Náměstí Bratří Synků (výstupní zastávka v ulici Na Zámecké, nástupní zastávka v obratišti). DPP také zřizuje pro oba směry zastávky Vltavská na předmostí Hlávkova mostu a Hlavní nádraží v Opletalově ulici.
„Investujeme v Praze miliardy do modernizace důležitých dopravních staveb. V pondělí jsme zahájili rekonstrukci Barrandovského mostu. Práce na modernizaci vestibulu stanice Florenc C jsme začali už v březnu. Obě jsou to komplikované stavby, které potrvají zhruba stejnou dobu. Znamenají řadu omezení a nepříjemností, ale je to stejné jako s vlastním domem. Pokud se o něj nebudete starat, za pár let vám do něj bude zatékat a po nějaké době se stane neobyvatelným, a to nikdo nechceme. O město se člověk musí starat. Mám radost, že se DPP povedlo obnovit tramvajovou trať v Opletalově ulici a položit základ budoucí tratě přes Vrchlického sady kolem budovy Hlavního nádraží směrem k Národnímu muzeu a dále na Vinohrady. Společně se Správou železnic, IPR a DPP na tuto akci připravujeme soutěžní dialog, jehož výsledkem bude architektonický návrh revitalizace celé oblasti. Věřím, že v době, kdy budeme na Florenci v poslední fázi modernizace vestibulu a stropní desky, budeme moct v Opletalově ulici navázat, a začít stavět novou tramvajovou trať a renovovat celou oblast,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„Tramvaj odjakživa patří ke každému modernímu městu a zvlášť patří i k historickému centru Prahy. Zprovoznění tramvajových zastávek Hlavní nádraží jsem uvítal, protože tato oblast společně s Vrchlického sady je místo, které je potřeba revitalizovat. Věřím, že do budoucna se podaří prodloužení tramvajové trati ve směru do Vinohradské ulice a tím propojení Prahy 1 a Prahy 2. Obnovení tramvajové zastávky v Opletalově ulici vnímám jako symbol toho, že společně s hlavním městem začínáme tuto oblast přetvářet a dáme mu novou podobu,“ doplnil Petr Hejma, starosta městské části Praha 1.
„Je před námi první z výluk metra na lince C kvůli výměně stropní desky a modernizaci vestibulu stanice Florenc C, která poběží do podzimu 2026. Další nás čeká za tři týdny o víkendu 11. a 12. června 2022, kdy na uvolněné místo uložíme devět nových nosníků. Vše bude ale záležet na počasí. Letos plánujeme celkem šest takových víkendových výluk a během celé stavby 26, než se nám povede vyměnit a nahradit všech 131 nosníků a monolitickou desku pod křižovatkou ulic Křižíkova a Ke Štvanici. Je to nepříjemné omezení provozu metra, snažíme se jej minimalizovat a využívat na tyto práce pouze víkendy a svátky. Nicméně Florenc je jedna z nejstarších a záplavami v roce 2002 nejvíce zasažených stanic. Musíme ji zmodernizovat, aby mohla dále naplno sloužit cestujícím,“ uvedl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
„Obnovená tramvajová trať v Opletalově ulici je svými zhruba 140 metry sice krátkým úsekem, ale má důležitý praktický dopad do provozu DPP i symbolický význam. Její obnovení nám umožní během výluk metra nasadit mnohem kapacitnější a lokálně bezemisní náhradní tramvajovou dopravu místo autobusů, u kterých bychom v některých etapách stavebních pracích měli problém s umístěním zastávek Florenc. Pevně věřím, že nezůstane jen u tohoto úseku, ale za nějakých 5 až 6 let se tramvají cestující dostanou až přímo k odbavovací hale Hlavního nádraží, k Národnímu muzeu, a hlavně nám to umožní v tomto místě propojit tratě na Žižkov a Vinohrady, a nabídnout tím nová a pohodlnější spojení,“ řekl Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.
Práce na obnovení tramvajové tratě v Opletalově ulici DPP zahájil v polovině listopadu 2021, všechny realizoval vlastními silami. Spočívaly v odstranění původního kolejového svršku a kolejnic, z nichž většina pocházela ještě z roku 1972, tj. letos by měla 50 let, pouze oblouky ve směru od Senovážného náměstí byly o generaci mladší, pocházely z roku 1991. Pod kolejnicemi je původní, stále funkční betonová deska, kterou DPP v maximální míře zachoval a využil. Kromě toho zde DPP nainstaloval dvě nové elektricky ovládané výhybky. Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) k zastávkám vybudovala chodník od Vrchlického sadů, přechody a vyznačila pruh pro cyklisty ve směru od Hlavního nádraží. Zastávky, přístupový chodník i přechody jsou plně bezbariérové. Obnovená trať končí úvratí, DPP na ní vybudoval pár dočasných zastávek Hlavní nádraží. Trvalé budou až na budoucím pokračování tratě, přímo u odbavovací haly Hlavního nádraží. Tato nová trať bude navržena dle výsledků architektonického soutěžního dialogu „Nový Hlavák“, jehož uspořádání bylo schváleno Radou hl. m. Prahy dne 16. května 2022.
Kontakt pro více informací:
e-mail: tiskoveoddeleni@dpp.cz