10. 03. 2020
Praha, 10. března 2020 – Tuto sobotu začne Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) jednu z nejrozsáhlejších investičních akcí letošního roku: sérii oprav a rekonstrukcí tramvajové tratě Smíchovské nádraží – Sídliště Barrandov. Kromě toho DPP u Lihovaru založí odbočku k plánovanému Dvoreckému mostu a na Barrandově vybuduje napojení nové tratě do Holyně a Slivence. Z tohoto důvodu bude od soboty 14. března do neděle 31. května obousměrně přerušen provoz tramvají mezi Smíchovským nádražím a smyčkou Sídliště Barrandov. DPP v uvedeném úseku zavede náhradní autobusovou dopravu X12. Další etapy prací v Nádražní ulici budou pokračovat až do konce letošního října. Po zprovoznění tramvajové tratě v Nádražní ulici DPP naváže revitalizací vestibulu stanice metra Anděl – Na Knížecí. DPP tak letos v Praze 5 investuje do modernizace dopravní infrastruktury více než 550 milionů Kč.
Přípravné práce na tuto velkou investiční akci začaly v Nádražní ulici již loni v létě na přeložkách kanalizace a kabelovodu. První etapu prací začne DPP letos hned na několika místech současně. V úseku od smyčky Smíchovské nádraží, na které budou po více než šest měsíců končit všechny tramvajové linky od Anděla, až po výjezd z podzemního parkoviště stanice metra (tzv. u Koberců) vymění na trati panely a kolejnice. V tomto úseku je v budoucnu plánovaná rozsáhlá investice tzv. Smíchovských terminálů, proto je potřebné zajistit bezproblémovou sjízdnost tratě s životností 10 až 15 let. Následně DPP začne s rekonstrukcí navazujícího, bezmála kilometrového úseku, tj. až po křížení ulic Nádražní a Křížové. V tomto úseku bude nově tramvajová trať vedena v těsném sousedství vedle železniční tratě, nikoliv prostředkem ulice, jak je to v současnosti. Výhodou tohoto řešení je úplné oddělení tramvajové dopravy od silničního provozu.
Paralelně s tím bude DPP pracovat na opravě tramvajové trati v úseku Hlubočepy – Sídliště Barrandov, která již více než 16 let nepřetržitě slouží pražské MHD bez větších výluk, což je znát na značném opotřebení kolejového svršku. Proto DPP využije výluky v Nádražní ulici na položení nových bezžlábkových kolejnic v celé délce úseku, osazení komfortnějších dilatací železničního typu na všech čtyřech předmostích a na rekonstrukci mostních uzávěrů. Tato akce výrazně zlepší stav tramvajové tratě, což cestující i obyvatelé Prahy 5 pocítí snížením hluku a zlepšením jízdního komfortu.
Kromě toho v rámci první etapy oprav a rekonstrukcí v Nádražní ulici DPP zrealizuje 0. etapu stavby nové tramvajové tratě Barrandov – Holyně – Slivenec. Bude spočívat v úpravě samotné smyčky Sídliště Barrandov, vložení nového rozvětvení směr Slivenec a položení prvních cca 40 metrů kolejí tak, aby při realizaci další etapy výstavby již DPP nemusel omezovat provoz na stávající tramvajové trati. Další novou tramvajovou trať založí DPP v rámci rekonstrukce Nádražní ulice. U Lihovaru DPP provede prvotní přípravy pro stavbu Dvoreckého mostu a založí pro něj i kolejový trojúhelník.
„Na Nádražní ulici se dá ukázat několik učebnicových příkladů. Ten první je, v jak žalostném stavu je dlouhodobě celá řada dopravních staveb v Praze. Další jsou pozitivnější. V rámci celé akce se povedlo zkoordinovat nejen několik útvarů v rámci DPP, ale také společně s MHMP, TSK a dalšími městskými firmami postupovat tak, aby se jedna výluka využila na opravy a rekonstrukce různých částí tramvajové tratě v tak dlouhém úseku od Smíchovského nádraží na Sídliště Barrandov, a současně také na opravu mostu, povrchu vozovek či chodníků, a na dvou místech k založení nové tramvajové tratě. To je jeden z mých cílů: opravovat co možná nejvíce infrastruktury, připravovat a zakládat nové dopravní stavby a vše koordinovat tak, aby realizace jednotlivých akcí a etap na sebe maximálně efektivně navazovala a pro Pražany bylo omezení co nejkratší,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„Tramvajová trať v Nádražní ulici pochází ještě z roku 1985 a je dlouhodobě v dezolátním stavu, což cestující, kteří ji využívají, pociťují na vlastní kůži. Přípravu na její rekonstrukci DPP zahájil před deseti lety s plánem provedení v roce 2013. Máme rok 2020 a 14. března se konečně můžeme pustit do její rekonstrukce. Dokončíme tak další z projektů, které čekají na svoji realizaci téměř 10 let, a s ním další investiční akce plánované v této oblasti. V celkovém součtu, včetně revitalizace vestibulu stanice metra Anděl – Na Knížecí DPP letos investuje do modernizace dopravní infrastruktury Prahy 5 více než 550 milionů Kč,“ uvedl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
„Od 1. června plánujeme obnovit tramvajový provoz z Hlubočep na Barrandov, přičemž potřebné tramvajové vozy bezprostředně předtím přetáhneme po v té době ještě zachované koleji v Nádražní, nad kterou však už tou dobou dávno nebude trolej. Nejen přetah vozů, ale i postup výstavby lze označit za zajímavou logistickou úlohu. Zvláště mě těší, že po dlouhé době v Praze alespoň položíme základ dvou nových tramvajových tratí: při rekonstrukci v Nádražní ulici založíme u Lihovaru odbočku tratě k plánovanému Dvoreckému mostu a na Barrandově vybudujeme napojení nové tratě do Holyně a Slivence,“ uvedl Jan Šurovský, člen představenstva DPP a technický ředitel – Povrch.
Druhá rekonstrukce v Nádražní ulici začne od pondělí 1. června 2020. Během ní DPP obnoví ostrovní tramvajový provoz v úseku Sídliště Barrandov – Hlubočepy. Výluka bude nadále probíhat mezi smyčkou Hlubočepy a obratištěm Smíchovské nádraží. Plán vedení náhradní autobusové dopravy v této etapě je od stanice metra Anděl – Na Knížecí po ulicích Křížová a Na Zlíchově do Hlubočep, kde cestující přestoupí do tramvaje. Ve druhé etapě bude DPP rekonstruovat samotnou tramvajovou trať v Nádražní ulici, TSK opraví chodníky, povrchy vozovek a most nad železniční tratí Praha – Plzeň, který pochází z roku 1988.
Nejmladší úsek tramvajové tratě je v ulici Na Zlíchově, který DPP zrekonstruoval vlastní kapacitou o letních prázdninách v roce 2015. Kromě rekonstrukce vlastní tratě, kde hlavní změnou bylo její narovnání, tj. odstranění protioblouků u kamenictví před odbočkou do smyčky Hlubočepy, zrealizovala TSK z městského programu „Praha bez bariér“ výstavbu nových zastávek Zlíchov včetně jejich vhodnějšího umístění ve vztahu na přestup na autobusovou linku č. 128.
Linky 4, 5, 12, 20 a 94 budou ve směru z centra ukončeny v obratišti Smíchovské nádraží.
Po dobu výluky bude zavedena náhradní autobusová doprava X12 v trase Smíchovské nádraží – Sídliště Barrandov.
směr Sídliště Barrandov
Smíchovské nádraží – nástupní: v Nádražní ulici, v zastávce tramvají směr Sídliště Barrandov
Lihovar: v Nádražní ulici, v zastávce autobusových linek
Geologická: v ulici K Barrandovu, v zastávce autobusové linky č. 170
Högerova, Chaplinovo náměstí: v Lamačově ulici, v zastávkách autobusové linky č. 170
Poliklinika Barrandov: v Tréglově ulici, v zastávce autobusové linky č. 170
Štěpařská: ve Štěpařské ulici, v zastávce autobusové linky č. 170
Záhorského: ve Voskovcově ulici, v zastávce autobusové linky č. 170
Sídliště Barrandov – výstupní: ve Werichově ulici, u výjezdu z obratiště tramvají
směr Smíchovské nádraží
Sídliště Barrandov – nástupní: ve Werichově ulici, přibližně 40 metrů za výjezdem z obratiště tramvají, v zastávce určené pro náhradní dopravu
Poliklinika Barrandov: v Tréglově ulici, v zastávce autobusové linky č. 170
Chaplinovo náměstí, Högerova: v Lamačově ulici, v zastávkách autobusové linky č. 170
Geologická: v ulici K Barrandovu, v zastávce autobusové linky č. 170
Lihovar: ve Strakonické ulici, před křižovatkou s ulicí Císařská louka, v přemístěné zastávce autobusových linek
Smíchovské nádraží – výstupní: v Nádražní ulici, ve výstupní zastávce autobusů
Linka X12 bude v ranní špičce posílena vloženými spoji ze zastávky Štěpařská ve směru na Smíchovské nádraží a v odpolední špičce ze Smíchovského nádraží do zastávky Štěpařská.
Přemísťuje se zastávka Lihovar, směr Smíchovské nádraží, do Strakonické ulice před křižovatku s ulicí Císařská louka.
Zřizuje se (pro linky č. 120 a 128) zastávka Lihovar:
Linka č. 128 bude vedena v trase Na Knížecí – Zlíchov – Žvahov – Zlíchov – Na Knížecí. Upozornění: Během této fáze výluky je oblast Zlíchova obsluhována pouze linkami č.120 a 128.
Po ukončení tohoto dopravního opatření budou navazovat další etapy přibližně do konce října 2020. O konkrétních opatřeních DPP bude včas informovat.
Schéma a další informace jsou k dispozici zde: https://www.dpp.cz/omezeni-a-mimoradne-udalosti/detail/5556
Kontakt pro více informací:
e-mail: tiskoveoddeleni@dpp.cz