Letní měsíce na Václavském náměstí: Koleje, kolektor i nový vstup do metra
V rámci investiční akce na Václavském náměstí, zahrnující výstavbu tramvajové trati a související revitalizaci horní části náměstí, bylo v uplynulých týdnech dosaženo několika důležitých milníků v harmonogramu stavby. Byla dokončena významná část přeložek inženýrských sítí, přičemž některé z nich prošly kompletní rekonstrukcí. Současně byl pro Hlavní město Praha ve většině délky úseku vybudován páteřní rozvod inženýrských sítí – kolektor určený pro budoucí připojení jednotlivých odběrných míst, například obchodních stánků během vánočních či velikonočních trhů. Dále bylo dokončeno zesílení stropní desky nad dotčenou částí vestibulu stanice metra Muzeum a přilehlým podchodem, včetně rekonstrukce hydroizolačních vrstev. Tato skutečnost představuje pozitivní zprávu zejména pro provoz samotné stanice metra, neboť její vestibul je opět chráněn před průsaky vody.
Foto: DPP – Petr Hejna
Dokončení stavebních prací na stropní desce umožnilo zhotovitelům navázat na kusé koleje v muzejní oáze (které byly položeny mezi novou a historickou budovou Národního muzea v době rekonstrukce historické budovy) a začít s výstavbou tramvajová tratě Václavské náměstí i z tohoto směru. Na začátku září zde zhotovitelé položili první dvě výhybky do obou stávajících kolejí jako základ kolejového rozvětvení TT směr Václavské náměstí a budoucí TT směr Hlavní nádraží. V současnosti jsou koleje budoucí TT Václavské náměstí položeny od kusých kolejí až k okraji současné polohy magistrály ve Wilsonově ulici. Jízdní pruhy v této části magistrály jsou dočasně posunuty blíže k Washingtonově ulici a Václavskému náměstí. Do konce letošního roku by obě koleje TT Václavské náměstí v této části muzejní oázy a křížení magistrály měly být vybudovány včetně zákrytu tratě. To nám umožní vrátit provoz ve Wilsonově ulici do původní stopy a ve třech pruzích. Výstavba nové TT bude následně v příštím roce pokračovat od okraje magistrály přes samotné Václavské náměstí k TT Vodičkova – Jindřišská, kde se napojí na kolejové rozvětvení, které zde zhotovitel vložil loni v létě během rekonstrukce této části tratě v rámci 1. etapy stavby. Výstavba kolejí na Václavském náměstí bude probíhat postupně po etapách, po dokončení prací na inženýrských sítích. Stejná náročná etapizace s ohledem na zajištění dopravní obslužnosti provozoven na Václavském náměstí v každé fázi projektu čeká na zhotovitele v příštím roce během výstavby nových povrchů. Na tomto místě je důležité zdůraznit, že vzhledem k potřebě nepřerušené dopravní obsluhy lokality, a tím pádem způsobu provádění prací bude část výstavby povrchů logisticky velmi náročná. Obrazně by se to dalo přirovnat k principu posuvných dveří nebo puzzle. Dokončení stavby a zahájení provozu tramvají je reálné až na konci června 2027.
Foto: DPP – Petr Hejna
Kromě přeložek inženýrských sítí, zesílení stropní desky a zahájení výstavby samotné TT probíhá výstavba retenční nádrže, která pojme až 300 m3 dešťové vody. Ta bude sloužit k zalévání zeleně v této části náměstí, zejména výsadby nových stromů. V současnosti zhotovitel buduje přístupovou chodbu do technologické části retenční nádrže, která bude vést z vestibulu Václavské náměstí stanice metra Můstek A. Do konce letošního roku bude retenční nádrž včetně přístupové chodby dokončena a bude zahájena výstavba nového, kapacitnějšího středového vstupu do vestibulu Václavské náměstí stanice metra Můstek A.
Mezi bývalým Domem potravin a sochou sv. Václava zhotovitel dokončuje nový kapacitnější výstup/vstup z/do vestibulu stanice Muzeum, který bude vybaven eskalátorem na rozdíl od zrušeného výstupu. Předpokládáme, že tento výstup bude také zprovozněn do konce letošního roku, abychom mohli uzavřít současný výstup na druhé straně sochy sv. Václava a pokračovat zde s výstavbou TT a následně modernizací povrchů podle architektonické studie schválené HMP.
Kapacitnější vstup/výstup z/do vestibulu stanice Muzeum s novým eskalátorem.
Foto: DPP – Petr Hejna
Na opačnou stranu od kusých kolejí v muzejní oáze, směrem k Legerově ulici, probíhá navazující investiční akce TT Muzeum, kterou jsme zahájili teprve letos v červnu. Také zde zhotovitelé navázali na stávající kusé koleje v muzejní oáze a východním směrem ke křižovatce Vinohradské a Legerovy ulice je založena první část nové tramvajové tratě (TT). Do části kolejového rozvětvení přímo v křižovatce Vinohradské a Legerovy je vložena srdcovka, na kterou se slavnostně poklepávalo při zahájení této stavby letos v červnu. TT je v této části muzejní oázy až po hranu stávající stopy magistrály (v Legerově ulici) položena. Tuto investiční akci DPP úzce koordinuje se stavebními pracemi TSK, která zde ruší podchod a nepoužívaný mostní objekt pod touto částí magistrály v souladu se studií IPR. Nepoužívaný mostní objekt je v současnosti již zasypán a zabetonován. Část podchodu je zrušena, místo něj je vybudována hrubá stavba budoucího zázemí pro zahradníky, kteří se budou starat o zeleň v této části města. Tento objekt nyní čeká pokládka hydroizolačních vrstev, následně terénní úpravy a obnova vozovek v této části magistrály. Současně s tím budou dokončeny povrchy a zákryty nové TT v křižovatce Vinohradské a Legerovy ulice. Předpokládáme, že se tak stane do konce letošního roku. To umožní vrátit provoz na magistrále v této části Legerovy ulice do původní stopy zatím ve dvou pruzích. Stavební práce na výstavbě TT a rušení druhé části podchodu (v gesci TSK) se následně překlopí na druhou stanu magistrály, tj. do míst, kde nyní dočasně jezdí auta.
Pohled z ulice Legerova směrek ke křižovatce s ulicí Vinohradská
Foto: DPP – Petr Hejna
Všechny práce na Václavském náměstí i na TT Muzeum pokračují podle stanoveného harmonogramu. Veškeré práce probíhají za současného umožnění obousměrného automobilového provozu a pohybu pěších na Václavském náměstí, což má za následek logisticky komplikovaná řešení etapizace samotných prací. Současně je nutné zdůraznit, že v návaznosti na tyto dvě investiční akce a v koordinaci s nimi na Václavském náměstí provádí své stavební práce řada dalších subjektů.
Jízdní řády
Jízdní řád pro požadovanou linku není momentálně dostupný.