Designérka Anna Marešová představila budoucnost Petřínské lanovky: Moderní a udržitelný design s respektem k historii nyní k zhlédnutí v pražském showroomu

09. 11. 2023

Designérka Anna Marešová má tento rok důvody k oslavám hned několika osobních výročí. Před deseti lety založila značku Whoop·de·doo, která se zaměřuje na intimní pomůcky pro ženy. Před pěti lety představila unikátní vyhlídkovou tramvaj T3 Coupé pro Prahu, inspirovanou legendárními československými tramvajemi T3. Perličkou letošního roku je zahájení realizace vítězného návrhu vozů Lanovky na Petřín.

Včera za přítomnosti hostů, výrobce vozů i zástupců Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP), představila budoucnost nové lanovky a odhalila model nového vozu. Ten je tak poprvé zpřístupněn veřejnosti na delší dobu. Jako výstavní plocha posloužila výloha designérského studia Anny Marešové, kde bude vystaven až do února 2024. 

Petřínská lanovka je po vyhlídkové tramvaji v pořadí už druhým projektem, který Marešová realizuje pro pražský dopravní podnik. „Z tohoto projektu mám neskutečnou radost. Být u projektu úplně od začátku až do konce je pro designéra splněný sen. Velmi se těším, až se budu moci podívat do výroby. A co mě těší ještě víc, že po dvou měsících komunikace s výrobci se ukazuje, že náš návrh je vyrobitelný bez větších zásahů a změn v návrhu. Právě to je pro mě osobně ukazatelem toho, že nad projekty přemýšlím v souvislostech tak, aby byly funkční, estetické a vyrobitelné.

Jedinou větší na první pohled rozpoznatelnou změnou v původním návrhu je nahrazení sedaček v zadním oddíle opěrkami, a to z technických důvodů. Zároveň je v tomto prostoru vyhrazené místo pro doprovodný personál lanovky. Vozidla pro novou lanovku vyrobí rakousko-švýcarská skupina Doppelmayr/Garaventa, která se stala vítězem veřejné zakázky na výrobu a dodání dvou nových vozů pro lanovou dráhu Petřín. Samotná výroba vozidel ve Švýcarsku zabere 11 měsíců, předcházet ji bude ještě vypracování výrobní dokumentace. 

Petřínská lanovka ale nejsou pouze nové vozy. Nedílnou součástí projektu je rekonstrukce celé trati a do budoucna také stanic a vybudování bezbariérového přístupu. „Těší mě, že máme finální podobu nových vozů petřínské lanovky, nicméně před námi je ještě pořádný kus práce, než se jimi cestující budou moct svézt. Chystáme vypsání veřejné zakázky na zhotovitele rekonstrukce tratě. Nejdříve si ale musíme počkat na pravomocné stavební povolení. Realisticky předpokládáme, že vítěze a smlouvu s ním uzavřenou budeme mít na podzim příštího roku. Pak budou následovat přípravné práce, samotné zahájení stavby očekáváme na jaře 2025. Budeme se maximálně snažit, abychom do té doby udrželi provoz se stávajícími vozy na stávající trati. Rekonstrukce tratě potrvá velmi pravděpodobně 12 měsíců, během kterých logicky lanovka na Petřín jezdit nebude. Po osazení a otestování nových vozů na zrekonstruovanou trať očekáváme obnovení provozu v průběhu druhého čtvrtletí 2026,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP

Anna Marešová, jejíž studio zvítězilo v designové soutěži pro vozidla pražské lanovky, shrnula svůj přístup k návrhu: "Chtěli jsme, aby nový návrh navázal na historický odkaz Petřínské lanovky a zároveň přinesl cestujícím maximální komfort v kombinaci s nejnovějšími technologiemi. Naším cílem bylo vytvořit design, který je udržitelný, funkční a nadčasový. Zvolili jsme design, který nabízí maximální výhled během jízdy a je technologicky vyspělý. Věříme, že bude dobře sloužit lidem a bavit je minimálně dalších třicet let. Zároveň mám radost z toho, že se Dopravní podnik pustil to tohoto projektu komplexně. Lanová dráha si to po těch dlouhých letech zaslouží,” uzavírá Marešová.

Model lanovky je k vidění už dnes, a to v měřítku 1:25, ten je možné si díky osvětlení výlohy studia prohlédnout v jakoukoliv denní i noční hodinu. Studio Anny Marešové najdete v ulici Kamenická 37 v Praze, kde bude k vidění až do jara 2024.

Kontakt pro více informací:
e-mail: tiskoveoddeleni@dpp.cz

Otevřít popup