Nacházíte se v sekci: Úvod » Aktuality » Vozovna Vokovice osmdesátiletá
 

Vozovna Vokovice osmdesátiletá

Před 80 lety, 1. května 1933, zahájila provoz tramvajová vozovna Vokovice. Zajímavé historické i aktuální snímky vozovny si cestující mohou od pondělí 29. dubna 2013 prohlédnout ve vestibulu stanice metra Dejvická.

 

Elektrické podniky hlavního města Prahy zakoupily potřebný pozemek už v roce 1929 a v listopadu 1930 na něm proběhly průzkumné sondovací práce. Vlastní stavba začala až 16. července 1931. Hlavní zemní a betonářské práce prováděla firma Ing. arch. F. X. Čtrnáctý. Železnou střešní konstrukci dodala známá firma Bratří Prášilové a spol., mostárna v Praze VIII. Její montáž skončila 6. listopadu 1931. Poprvé tu byla u pražské vozovny použita jediná velká střecha – do té doby mívala každá loď vozoven střechu vlastní. O tři týdny později, 23. listopadu 1931, byly hotové i železobetonové konstrukce.

Ačkoliv na začátku roku 1932 byla vozovna po stavební stránce hotová, další práce se na dlouho z neznámých důvodů velmi zpomalily a teprve v říjnu 1932 se pokládaly kolejové konstrukce. V té době se na rozhraní Dejvic a Bubenče, v místech zvaných Na Růžku, stavělo nové Vítězné náměstí. Náročné terénní práce si vynutily úplné přerušení provozu. Aby bylo možné zajistit dopravu mezi rodícím se náměstím a dosavadní konečnou ve Vokovicích (bývala v dnešní Kladenské ulici), zůstalo tu izolováno od ostatní sítě několik tramvají, které byly v noci deponovány a udržovány už v nové vozovně. Bylo to ale jen dočasné opatření. Teprve v lednu 1933 byl zahájen provoz na novém traťovém úseku k vozovně, ale samotná vozovna si na zahájení musela počkat až do 1. května.

Pro své zaměstnance tu Elektrické podniky postavily několik obytných domů. První obyvatelé se do nich začali stěhovat 1. října 1933. K domům patřil i přízemní obchodní pavilon s kupeckým krámem, řeznictvím, mlékárnou, holičstvím, trafikou a výčepem. Krámky byly pronajaty zájemcům od 1. listopadu 1934. Vnikl tady svébytný urbanistický okrsek.

Uveďme si pár čísel. Venkovní kolejiště vozovny mělo v době vzniku celkovou délku 1,783 km a obsahovalo 35 výhybek. Jen ve Vokovicích bylo v Praze možné vidět vedle sebe 30 tramvajových kolejí. Hala je totiž rozdělena na pět lodí po šesti kolejích. Uvnitř haly bylo dalších 2,623 km kolejí. Hala má zastřešenou plochu 9 550,8 m2 a každá z pěti lodí má rozpětí 21 metrů. Vnitřní podporu vytvořilo 36 nýtovaných železných sloupů. Dobový tisk uváděl, že se jedná o největší halu v Praze, která je schopná teoreticky pojmout až 30 tisíc lidí. V době zahájení provozu měla kapacitu 240 vozů a stala se druhou největší vozovnou v Praze.

Od roku 1971 byla ve vozovně soustředěna sbírka historických tramvají, která se stala v roce 1993 základem expozice střešovického Muzea městské hromadné dopravy v Praze.

V těchto dnech byla ve vozovně zahájena rekonstrukce kolejiště v halách, na kterou naváže i přestavba napojení a zřízení objízdné koleje. V této době, kdy vozovna Vokovice oslavuje své jubileum, v ní probíhají omlazovací práce.

Zajímavé fotografie ze stavby vozovny i snímky ukazující, jak vypadá dnes, si mohou zájemci prohlédnout od odpoledne v pondělí 29. dubna 2013 do konce května na výstavce ve stanici metra Dejvická.

 

Přejít na navigaci


 
  • Řidiči
  • elektronicka jizdenka
  • E-shop
  • Nemovity majetek
  • Doprava bez bariér
  • Moje spojení
  • Pracovní příležitosti
  • Parkuj v klidu
  • EUfondy


 

Přihlášení | Registrace