Na letiště nejdelším trolejbusem v ČR

04. 03. 2024

Ve středu 6. března 2024 v odpoledních hodinách byl zahájen provoz nové trolejbusové linky číslo 59, která nahradila autobusovou linku číslo 119. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) se tímto stal prvním provozovatelem vysokokapacitního trolejbusu v České republice. Historicky první spoj s cestujícími vyrazil z Terminálu 1 směrem na Nádraží Veleslavín ve 14:41 hodin, v opačném směru pak ve 14:46 hodin.

Trolejbus Škoda Solaris 24m
Tříčlánkový trolejbus Škoda-Solaris 24m
Foto: DPP – Petr Hejna

Celkem dvacet velkokapacitních tříčlánkových bateriových trolejbusů Škoda-Solaris 24m dodalo DPP sdružení společností Škoda Electric, Solaris Bus & Coach a Solaris Czech. Trolejbusy v délce 24,7 metrů nabízí cestujícím pěticí dveří pro nástup a výstup a disponují kapacitou 180 míst (54 sedadel). Vozidlo je vybaveno klimatizací, čtyřmi informačními LED panely a speciální úpravou pro přepravu zavazadel.

Trolejbus Škoda Solaris a autobus SOR NB18
Trolejbusy Škoda-Solaris 24m nahrazují autobusy SOR NB18
Foto: DPP – Petr Hejna

Pro zajištění provozu trolejbusů bylo vybudováno celkem 11,5 km trolejového vedení v úseku Nádraží Veleslavín – Terminál 3.  Mezi zastávkami Terminál 3 a Letiště využijí trolejbusy energii z baterií, které v obratištích na Letišti Václava Havla Praha a na Nádraží Veleslavín budou nabíjet v nabíjecích stání. Infrastruktura pro nabíjení byla vybudována i v garáži Řepy, odkud jsou trolejbusy vypravovány. 

Trolejbus Škoda-Solaris 24m na letišti Praha
Trolejbus Škoda-Solaris na Letišti Václava Havla
Foto: DPP – Petr Hejna

Projekt Pořízení 20 ks velkokapacitních bateriových trolejbusů je financován Evropskou unií. Cílem projektu je rozvoj bezemisní mobility v městské veřejné dopravě v Praze, a to nákupem bezemisních bateriových trolejbusů, které nahradí stávající naftové kloubové autobusy s vysokou spotřebou nafty a velkou produkcí emisí a hluku.

Technické údaje trolejbusu Škoda-Solaris 24m

  • Délka: 24 700 mm
  • Šířka: 2 550 mm
  • Výška: 3 500 mm (se staženými sběrači)
  • Rozvor: přední 5 900 mm / střední 6 000 mm / zadní 7 350 mm
  • Celková maximální hmotnost: 38 000 kg
  • Maximální rychlost: 70 km/h
  • Počet náprav: 4
  • Počet poháněných náprav: 2 (druhá a třetí)
  • Počet řízených náprav: 2 (přední a zadní)
  • Počet dveří pro nástup a výstup: 5
  • Nástupní výška: 320 mm
  • Celkový počet sedadel: 54
  • Celkový počet cestujících: 180
  • Počet elektromotorů: 2
  • Výkon trakčního elektromotoru: 2× 180 kW
  • Kapacita trakční baterie: 60 kWh (využitelná)
  • Počet zakoupených vozů ve vozovém parku DPP: 20

Mohlo by Vás zajímat: 

Otevřít popup