Popis projektu

Původní trolejbusová linka 58 spojující Libeň, Letňany a Čakovice (závod AVIA) byla uvedena do provozu 24. 8. 1952. Zajímavostí nepochybně je, že Letňany i Čakovice v době zprovoznění linky nebyly ještě součástí Prahy, což například svého času zamezovalo dalšímu prodloužení do Čakovic, které o spojení trolejbusy do centra obce opakovaně žádaly. Linka byla dlouhá 6,020 km a začínala smyčkou v Libni (U Kříže). Specifi kem této tratě byla její izolovanost od ostatní trolejbusové sítě. Provoz na trati zajišťovaly výhradně trolejbusy typu Tatra 400. Po rozhodnutí o postupné likvidaci trolejbusů v Praze byla linka 58 navržena ke zrušení v roce 1966, avšak její faktický konec nastal již o rok dříve (9. 7. 1965), kdy došlo kvůli propadu vozovky v ulici Nad Krocínkou nejdříve k dočasnému a následně trvalému nahrazení trolejbusů autobusy. Tím se kapitola trolejbusů mezi Libní a Čakovicemi na dlouhá desetiletí uzavřela.

Zkušební provoz nového trolejbusu v Prosecké ulici.

V návaznosti na kladné výsledky testování bateriových trolejbusů v rámci pilotního projektu v Prosecké ulici, který byl spuštěn 15. října 2017, bylo přistoupeno k přípravě plnohodnotné elektrifikace autobusové linky 140 z Palmovky do Miškovic. Koncem roku 2018 se tak rozjela naplno projektová příprava a počátkem roku 2022 byla zahájena samotná realizace tohoto projektu. Úsek mezi terminálem Letňany a zastávkou OC Čakovice se podařilo zprovoznit symbolicky 15. října 2022, tedy k 50. letému výročí ukončení trolejbusového provozu v Praze (1972) a pětiletému výročí zahájení pilotního testovacího provozu v Prosecké ulici (2017).

Zbylé části trolejbusové tratě z Palmovky na Prosek a v Čakovicích a také provozní zázemí v garáži Klíčov byly zprovozněny dle harmonogramu počátkem listopadu roku 2022. Po dodání všech 15 ks moderních kloubových bateriových trolejbusů typu SOR TNS 18, jejíž nákup podpořila i Evropská unie, se stávající autobusová linka 140 změní na trolejbusovou linku 58. Cestující, ale i obyvatelé a návštěvníci hlavního města se tak mohou těšit na čisté, bezemisní a tišší trolejbusy. Nové bateriové trolejbusy využívají ke svému pohonu a zároveň průběžnému nabíjení trakčních baterií trolejové vedení, které je realizováno v úseku mezi Palmovkou a zastávkou Prosecká s krátkým přerušením u podjezdů v Zenklově ulici a dále v úseku mezi terminálem Letňany a zastávkou OC Čakovice.

Od čtvrtka 1. února 2024 zahájil Dopravní podnik hl. m. Prahy standardní rutinní provoz na trolejbusové lince č. 58 Palmovka – Čakovice – Miškovice. Skončil tím dosavadní zkušební testovací provoz kloubových trolejbusů SOR TNS 18, ale také autobusová linka č. 140.

Spoje končící v zastávce Čakovice využijí krátkou nabíjecí trolej ve Vojáčkově ulici. Ve zbylé polovině trasy budou trolejbusy využívat energii z trakčních baterií. Součástí stavebních prací byla kromě realizace samotného trolejového vedení a trakčních stožárů i pokládka kabelových tras a vybudování nabíjecích stání v garáži Klíčov. Napájení je zajištěno celkem ze třech měníren – Letňany, Klíčov a Prosecká a jedné bateriové stanice v Čakovicích. Symbolickým se nakonec stal osud původní měnírny v Letňanech, která bude po více jak 57 letech opět sloužit svému původnímu účelu, tedy napájení trolejbusové trati.

Otevřít popup