Nacházíte se v sekci: Úvod » Aktuality » Testování elektrobusu SOR nyní na linkách číslo 163 a 213
 

Testování elektrobusu SOR nyní na linkách číslo 163 a 213

Elektrobus SOR EBN 11, který je součástí dlouhodobého ověřovacího provozu tohoto druhu vozidla, k datu 31. srpna 2016 uzavřel první rok provozu na pravidelných linkách.

 

Projekt, na kterém Dopravní podnik hlavního města Prahy spolupracuje se společnostmi SOR Libchavy, s. r. o., a Cegelec, a. s., mimo testování vozidla v plnohodnotném provozu, slouží také jako zdroj dat a zkušeností pro podobné projekty v dalších evropských městech. Pozitivní provozní výsledky a potřeba pokračovat ve sledování důležitých parametrů přinesly rozhodnutí o prodloužení zkušebního provozu až do konce srpna 2017.

Elektrobus SOR EBN 11

Zkušební provoz elektrobusu byl v Dopravním podniku hlavního města Prahy zahájen 1. září 2015. Vůz k 31. srpnu 2016 pokořil hranici 70 000 kilometrů, drtivou většinu absolvoval v každodenním provozu s cestujícími. Tím Dopravní podnik naplnil a dokonce překročil cíl dosažení ročního proběhu kilometrů srovnatelného s průměrným naftovým autobusem. Druhým cílem bylo zcela bezemisní řešení provozu včetně využití elektrického topení a klimatizace. Životaschopnost této preferované výbavy byla dostatečně prověřena nejen v letním, ale zejména zimním období.

Zcela ojedinělým je v celém projektu systém nabíjení z tramvajové sítě prostřednictvím dvoupólového pantografového sběrače se stacionárním galvanickým oddělením, tzv. dobudkou, umístěnou na autobusovém obratišti Želivského. Důležitým parametrem pro zajištění optimální životnosti baterií je však i noční pomalé nabíjení a balancování baterií v garáži Hostivař. Standardní dojezd elektrobusu s cestujícími se při využívání provozních přestávek pro nabíjení pohybuje v rozmezí 265 až 350 kilometrů (dle linky, provozních parametrů a typu dne – pracovní dny nebo víkendy).

Elektrobus SOR EBN 11

Cílem pro druhý rok provozu je sledování stavu a životnosti baterií a zároveň hodnocení dalších realizovaných technických úprav. V závěru letošního června byl totiž systém topení a klimatizace doplněn o tepelné čerpadlo. Vliv této úpravy na spotřebu elektřiny během letních měsíců při využívání klimatizace byl pozitivní a obdobně bude porovnáván vliv na topení. I nadále lze předpokládat další úpravy a ladění nabíjecích parametrů, které mají přímý vliv na plánování provozu a nabíjecích cyklů.

Získané poznatky z provozu elektrobusu jsou průběžně vyhodnocovány nejen v rámci Dopravního podniku, ale porovnávány s obdobnými projekty v rámci odborných konferencí, ať už na úrovni Sdružení dopravních podniků ČR i zapojením do vybraných aktivit EU či UITP (Mezinárodní asociace pro veřejnou dopravu). Komplexní vyhodnocení provozu bude dostupné po ukončení dvouletého zkušebního cyklu.

V provozu s cestujícími od pondělí do neděle

Cestující se s elektrobusem i nadále setkávají především na pravidelných autobusových linkách. Od 30. července 2016 je vůz provozován na linkách číslo 213 (v pracovní dny, pořadí 3) a 163 (o sobotách a nedělích, pořadí 3). Kapacita vozidla je plně srovnatelná se standardními autobusy na těchto linkách.

Aktuální jízdní řády elektrobusu na jednotlivých linkách naleznete na tomto odkazu.  

Přehled plánovaných odstávek elektrobusu

 

V současné době nejsou naplánovány žádné odstávky.

 

 

V případě nutnosti odstavení elektrobusu, technických zásahů dodavatelů či prezentačních akcí bude místo vozu na uvedená pořadí nasazen běžný nízkopodlažní autobus.

 

Přejít na navigaci


 


 

Přihlášení | Registrace