Nostalgická linka č. 23

S nostalgickou linkou číslo 23 se můžete v ulicích Prahy setkávat denně. Linka je plně obsluhována legendárními historickými vozy tramvají řady T, platí na ní standardní jízdné PID a dojedete s ní třeba k Pražskému hradu nebo jiným významným turistickým cílům ve městě.

 Jízdné a jízdní řád

  • Na lince platí standardní jízdné dle Tarifu PID.
  • Jízdenky lze zakoupit například bezkontaktní platební kartou přímo ve voze, v prodejních automatech, nebo na prodejních místech.

Trasa linky číslo 23:

Královka – Malovanka – Hládkov – Brusnice – Pražský hrad – Královský letohrádek – Malostranská –Malostranské náměstí – Hellichova – Újezd – Národní divadlo – Národní třída – Karlovo náměstí – Štěpánská – I. P. Pavlova – Bruselská –Zvonařka.

Linka je v provozu přibližně od 8.30 hod. do 18.00 hod.
Interval: 30 min.
Doba jízdy: 31 min.

Aktuální jízdní řády linky č. 23.

 Historie tramvají T3 v Praze

Modernizace vozového parku tramvají trápila Elektrické podniky (předchůdce DPP) již před 2. světovou válkou. V roce 1951 přišla továrna Tatra Smíchov s prototypem nové tramvaje typu T1. Vůz byl postaven na zcela nové koncepci, která vycházela z amerických vozů PCC (Presidents' Conference Committee Car) vybavených dvěma dvounápravovými podvozky.

V letech 1951 – 1956 bylo do Prahy dodáno 133 kusů tramvají typu T1, který na svou dobu působil velice elegantně. Od 2. poloviny 70. let začal počet tramvají tohoto typu klesat. Úplný konec T1 přišel 25. ledna 1983, kdy byla z vozovny Střešovice vypravena poslední jízda na linku č. 23.

Provoz linky č. 23 byl zahájen 25. března 2017, tedy na 109. výročí narození Františka Kardause, designéra vozu T3.

I přesto, že se z tramvají typu T1 nestal pomyslný vládce pražských ulic, vývoj tramvají typu PCC stále pokračoval. Stísněný interiér vozů T1 a nemožnost úpravy tohoto typu na rozchod 1000 mm vedly k vývoji tramvaje typu T2. V roce 1955 byly do provozu dodány dva prototypové vozy, avšak zvětšené rozměry a mohutnější řešení vozu znamenalo enormní nárůst hmotnosti, a s tím související energetické nároky. Sériová výroba tohoto typu byla zahájena v roce 1957, avšak do Prahy již žádný další vůz typu T2 nebyl dodán.

Synonymum tramvaje

Na mezinárodním veletrhu v Brně v létě roku 1960 byla veřejnosti poprvé představena tramvaj typu T3. Po jeho skončení s ní začali pracovníci národního podniku Tatra Smíchov provádět první zkušební jízdy po pražských kolejích, první měsíce ale bez cestujících. Prototyp se během doby neustále „dolaďoval“ a prováděly se na něm různé úpravy.

Pravidelný provoz tramvají typu T3 byl zahájen 22. listopadu 1962 na linkách č. 427. Každý nový vůz má samozřejmě své „dětské nemoci" a ani tramvaje tohoto typu nebyly výjimkou. I přesto se ukázalo, že se jedná o spolehlivé vozy a jejich dodávky začaly hojně proudit do Prahy. Poslední rozloučení s tramvajemi typu T3 v Praze proběhlo na Dni otevřených dveří v pražské Hostivaři v roce 2011. Aktuálně se cestující mohou, s modernizovanými tramvajemi tohoto typu, setkávat již pouze na nostalgické lince č. 23.

 

Otevřít popup