Nacházíte se v sekci: Úvod » Aktuality » Linka číslo 91 dvacetiletá
 

Linka číslo 91 dvacetiletá

Před 20 lety –  15. května 1991 – vyjela poprvé do pražských ulic tramvajová linka číslo 91. Pražané se mohli po sedmnáctileté přestávce znovu svézt „starými tramvajemi“.

 

Jaký byl důvod vypravit linku s tímto neobvyklým číslem? V roce 1991 se totiž návštěvníkům otevřely brány Všeobecné československé výstavy a zároveň si veřejnost připomněla 100. výročí pražských elektrických tramvají. Pořadatelé výstavy si byli vědomi významu tohoto výročí, a proto v předstihu zvažovali, jak ho vhodným způsobem připomenout. Zpočátku se dokonce uvažovalo o výstavbě „tratě Křižíkovy tramvaje“ i repliky prvního elektrického tramvajového vozu, ale tato myšlenka byla nakonec správně opuštěna. Trať navržená ve Stromovce by stejně neměla s tou historickou nic společného, protože organizátoři výstavy neměli evidentně nejmenší tušení, kudy jezdila.

Nakonec se zrodil nápad, aby Prahou jezdila zvláštní tramvajová linka, provozovaná historickými tramvajovými vozy. Dopravní podnik stále měl několik provozuschopných historických tramvají (pochopitelně kromě historických muzejních exponátů), které ale vyžadovaly rekonstrukce a úpravy podle podmínek správy pro dopravu Ministerstva vnitra ČR. Linka byla označena číslem 91, což mělo evokovat letopočty obou výstav, tedy 1891 i 1991. Na druhé poradě vedení Dopravního podniku, konané 11. února 1991 byla celá idea definitivně schválena a bylo doporučeno, aby byly rekonstruovány a připraveny dvě soupravy složené z vozů číslo 2210+1202 a číslo 2110+1522.

A tak 15. května 1991 vyjela poprvé linka číslo 91. Tehdy jezdila v téměř okružní trase Výstaviště – Strossmayerovo náměstí – Náměstí Republiky – Václavské náměstí – Národní divadlo – Právnická fakulta – Čechův most – Strossmayerovo náměstí – Výstaviště, která se však s ohledem na výluky tramvajových tratí během roku několikrát změnila. Linka byla v provozu každý den odpoledne, cestující za jízdenku platili 5 korun. Ve vozech se přitom po 17 letech opět mohli setkávat s průvodčími.

Linka jezdila v každodenním režimu naposledy 28. října 1991. Mezi Pražany získala příznivý ohlas, a tak od té doby jezdí každoročně, ale jen o sobotách, nedělích a svátcích a v jiné trase. Dnes už je zapomenuto, že v roce 1992 krátce jezdila i linka číslo 92 v trase Malostranské náměstí – Dlabačov, ale ta se – na rozdíl od jedenadevadesátky – neujala. Dnešní provoz „historické linky“ číslo 91 vhodně navazuje na expozici Muzea městské hromadné dopravy ve Střešovicích.

 

Přejít na navigaci


 
  • Řidiči
  • elektronicka jizdenka
  • E-shop
  • Nemovity majetek
  • Doprava bez bariér
  • Moje spojení
  • Pracovní příležitosti
  • Parkuj v klidu
  • EUfondy


 

Přihlášení | Registrace