Mazací tramvaj

 

Sledujte živý přenos z legendární pražské tramvaje

Abychom plně docenili význam pražské mazací tramvaje, je nutné si připomenout její historii. Původní – kilometry nepolíbená – tramvaj T3CS, dorazila do DPP v roce 1965 přímo z výrobního závodu ČKD Tatra. Tím byla zahájena její nová pracovní etapa, která i přes různé stupně údržby, technické úpravy, či kompletní rekonstrukce pokračuje v článcích našeho podnikového časopisu DP kontakt (únor 2015prosinec 2016) .

Návrat do pražských ulic

Po překonání 120 tisíc najetých kolometrů v lednu 2016 byla mazačka odstavena do hostivařských Opraven tramvají k pravidelné údržbě. Rozsah údržby se však postupně změnil na rekonstrukci a mazačka se tak dočkala opravy původních i přidání nových vymožeností. Namátkou můžeme zmínit nové dveře, kabeláž pro kamery a v kabině opravenou sedačku či panel pro řidiče. Nejdůležitější změny jsou však vidět pouhým okem: nový lak a nádrž na vodu. Na co mazačka potřebuje nádrž na vodu? Tramvaje Škoda 15T se dodatečně dovybavují mazacím zařízením, což mazačku „ohrožuje na životě“, proto vznikl projekt kropicího vozu, který v letních měsících zavlaží trávou osazená tramvajová tělesa.

Rekonstruovaná mazačka byla slavnostně představena v tramvajové smyčce na Těšnově v pondělí 19. prosince 2016. K překvapení všech byla vánočně vyzdobena a na své „korbě" vezla tradiční symbol Vánoc, osvětleného anděla. Vánoce odpradávna končí 6. ledna, tedy na Tři krále, i my jsme je v tento den symbolicky ukončili svěšením výzdoby.

Rozšíření funkcí

Už tehdy dostala mazačka při opravě celou řadu nových funkcí, mimo jiné i nádrž pro zavlažování zatravněných pásů mezi kolejemi. A nyní přibyla další funkce - sledování kvality vzduchu a teploty v reálném čase. Nové čidlo bylo namontováno ve spolupráci s projektem Kanárci.cz. 

Snímač prachu je umístěn na boční straně tramvaje a při pohledu připomíná obrysové světlo. Uvnitř se ale místo světelného zdroje skrývá laserový snímač prachu. Díky tomu můžete online sledovat aktuální data o smogové situaci v částech Prahy, kudy tramvaj projíždí. Senzory měří koncentraci polétavého prachu (PM2.5), tedy částic o průměru menší než 2.5 mikrometry (um). Tyto malé prachové částice velice snadno pronikají do plic, a přinášejí tak závažná zdravotní rizika spojená s onemocněním dýchacích cest, ale i kardiovaskulárních chorob. Největším zdrojem polétavého prachu v Praze je automobilová doprava.

Kde ještě najdete Mazačku?

Jízdní řád Mazačky
Pondělí - čtvrtek
Pátek
Sobota 
Neděle