Mobilní signál v metru

Od 22. prosince 2021 mohou cestující díky spolupráci DPP, konsorcia operátorů (O2 Czech Republic, T-Mobile Czech Republic, Vodafone Czech Republic) a společnosti CETIN volat, posílat sms zprávy nebo datovat v kvalitě LTE v celé síti pražského metra.

Jako poslední byly pokryty stanice Rajská zahrada a Černý Most na lince B. Práce na pokrytí sítě pražského metra začaly už v roce 2015 a původně měly trvat do konce roku 2022. I přes dopady pandemie covid-19 se pokrývání pražského metra vysokorychlostním mobilním signálem LTE podařilo urychlit o jeden rok. 

Jedinou výjimkou je stanice metra Jiřího z Poděbrad, kde DPP buduje výtahy a celou ji zrevitalizuje. Signál LTE i 5G se do ní dostane až po dokončení stavebních prací.

 

Dopravní podnik ve spolupráci s konsorciem operátorů (O2 Czech Republic, T-Mobile Czech Republic, Vodafone Czech Republic) a společnosti CETIN pracoval od roku 2018 na pokrytí pražského metra signálem vysokorychlostní sítě LTE (4G). 

Pokrytí tunelů metra spočívalo v instalaci přibližně 5 cm širokého vyzařovacího kabelu v celé délce pražského metra, kromě nejnovějšího úseku trasy A - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. V tomto úseku byla LTE technologie zajišťující telefonování a vysokorychlostní datové připojení instalována již během výstavby. 

180 minut na práci

Veškeré práce na výstavbě LTE sítě probíhaly pouze během pravidelných nočních výluk metra, které trvají přibližně tři hodiny. Instalace nicméně neprobíhaly každou noc. Přednost před nimi měly rekonstrukce, opravy stanic či tunelů a veškeré činnosti nezbytné pro zachování plné provozuschopnosti metra. Pro umístění vyzařovacího kabelu bylo nejdříve potřeba do stěn tunelu metra navrtat plastové úchytky, u kterých naproti kovovým nehrozí riziko rušení signálu. 

2748 metrů mezi stanicemi

Rychlost osazování tunelu metra sítí LTE záležela na jeho délce. Nejkratší úsek mezi Muzeem a Hlavním nádraží měří 425 metrů a naopak nejdelší s délkou 2 748 metrů spojuje Nádraží Holešovice a Kobylisy. Na instalacích se v přepravní výluce podílelo až 70 techniků. Na výstavbu LTE sítě v jedné stanici bylo potřeba minimálně 50 hodin, pokrytí tunelu mezi dvěma stanicemi v obou směrech zabralo přibližně 2 měsíce.

 

Trasa A Trasa B Trasa C
Depo Hostivař Černý Most Letňany
Skalka Rajská zahrada Prosek
Strašnická Hloubětín Střížkov
Želivského Kolbenova Ládví
Flora Vysočanská Kobylisy
Náměstí Míru Českomoravská Nádraží Holešovice
Muzeum Palmovka Vltavská
Můstek Invalidovna Florenc
Staroměstská Křižíkova Hlavní nádraží
Malostranská Florenc Muzeum
Hradčanská Náměstí Republiky I. P. Pavlova
Dejvická Můstek Vyšehrad
Bořislavka Národní třída Pražského povstání
Nádraží Veleslavín Karlovo náměstí Pankrác
Petřiny Anděl Budějovická
Nemocnice Motol Smíchovské nádraží Kačerov
  Radlická Roztyly
  Jinonice Chodov
  Nové Butovice Opatov
  Hůrka Háje
  Lužiny  
  Luka  
  Stodůlky  
  Zličín