Nacházíte se v sekci: Úvod » Pro média » Tiskové zprávy » Představuje se nový typ tramvaje, stoprocentně nízkopodlažní vůz ŠKODA 15T
 

Představuje se nový typ tramvaje, stoprocentně nízkopodlažní vůz ŠKODA 15T

V Praze, 10. dubna 2008 – Nová nízkopodlažní tramvaj ŠKODA typu 15T je dalším typem moderního městského kolejového vozidla z plzeňské firmy ŠKODA TRANSPORTATION. Tramvaj s obchodním názvem ForCity představuje vůz nové generace, jehož koncepce, design a technické parametry reflektují na požadavky a přepravy cestujících ve  velkých městech na počátku 21. století.

Pro Dopravní podnik hlavního města Prahy vznikl moderní vůz s řadou nekonvenčních technických řešení. Od předchozích typů vozidel plzeňského výrobce i od všech v současné době v Česku provozovaných vozidel jej odlišuje to, že je plně nízkopodlažní.

 

Autorem nadčasového designu je Ing. Arch. Patrik Kotas: Design nové pražské tramvaje Škoda 15T představuje zcela nový koncept vnějšího i vnitřního tvarového a prostorového řešení, který je postaven zejména na principu vizuální lehkosti. Tvarově dominantní čelní sférické sklo přechází do okenních a střešních partií tříčlánkové karoserie. Tmavé plochy záměrně kontrastují se stříbrnou metalízou podokenních ploch. Spodní červený pruh sjednocuje obvod celé tramvaje, neboť obemyká obě čela, bočnice i čtveřici podvozků. Jejich umístění pod oběma klouby tramvaje a ve vysunuté poloze pod předním a zadním čelem je nejvýraznější novinkou i charakteristickým znakem této konstrukční a designérské koncepce. Tramvaje spoluvytvářejí architekturu města a v případě Prahy jsou i jedním ze symbolů pražských ulic. Tramvaje Škoda 15T mají ambici do nich vnést jeden z nových vizuálně jednoznačně zapamatovatelných prvků.

Koncepce vozidla

Tramvaj se skládá ze tří sobě velmi podobných nízkopodlažních článků, které nabízejí kompaktní vnitřní prostor. Koncepce vozu umožňuje využití plné adheze vozidla pro pohon na náročných tratích s velkým stoupáním. Novinkou je takové uložení skříní na podvozcích, které umožňuje nadstandardní šířku průchodu vozidlem. Hnací podvozky mají extrémně malou stavební výšku, která dovoluje celý vnitřní prostor vozidla řešit bez jakýchkoliv schodů. Tramvaj disponuje individuálním pohonem kol střídavými motory. Uspořádání zajišťuje špičkové parametry ve velmi malém opotřebení kol a kolejnic ve srovnání s tradičními vozidly.

Technické parametry

Tramvaj ŠKODA 15T je jednosměrné vozidlo s rozchodem1 435 mm. Délka vozidla je 31,4 m, šířka 2,46 m a výška vozidla přes sběrač 3,6 m. Podíl nízké podlahy je 100 % a její výška se pohybuje mezi 350 až 450 mm nad temenem kolejnice, což umožní snadný nástup a výstup pro všechny cestující i snadný pohyb cestujících v interiéru vozidla.

Kapacita vozu je 61 sedících a až 239 stojících osob. Maximální rychlost je řídicím systémem elektronicky omezena na 60 km/h. Tramvaj ŠKODA 15T je vybavena šesti dvoukřídlými dveřmi pro cestující. První dveře jsou opět určeny jen pro řidiče a jsou graficky i polohou zřetelně odlišeny od dveří cestujících. Pracoviště řidiče je plně klimatizováno. Vozidlo je standardně vybaveno kamerovým systémem, který snímá prostor exteriéru vozu i interiér tramvaje. Ovládací prvky a systémy řízení vozu vycházejí z už v provozu osvědčeného řešení použitého v tramvaji Š 14T. Tramvaj 15T je volitelně možné vybavit množstvím funkcí zvyšujících úroveň bezpečnosti a komfortu ovládání i přepravy cestujících.

Vybavení vozidla

Prostorný interiér počítá s dostatkem místa pro dětské kočárky a osoby se sníženou pohyblivostí. K dispozici bude jedna mechanická nájezdová plošina. K pohodlí cestujících slouží nový systém větrání v prostoru pro cestující. Samozřejmostí je přehledný informační systém a systém dorozumívání cestujících s řidičem. Interiér vozidla je vybaven záchytnými tyčemi z nerezové oceli. Jejich rozložení ve vozidle bylo optimalizováno jak počítačovým modelem tak pokusem provedeným společně DPP a ŠT tak, záchytný systém byl dobře vyhovující pro osoby rozličného vzrůstu.

Sedačky

V tramvaji je 61 míst k sezení. Sedačky jsou rozmístěny po nebo v protisměru jízdy. Ještě není stanovené, zda budou s látkovými potahy nebo v imitaci dřeva s protivandalskou úpravou. Dopravní podnik hlavního města Prahy jako provozovatel a Škoda Transportation jako výrobce dá cestujícím možnost vyjádřit se k těmto dvěma možnostem a hlasovat na internetových stránkách výrobce věnovaných tramvaji 15T (www.skoda.cz).

Kontakty pro více informací:

Ondřej Pečený – vedoucí odd. komunikace Dopravního podniku,
email: pecenyo@dpp.cz

 

Přejít na navigaci


 
  • Řidiči
  • elektronicka jizdenka
  • E-shop
  • Nemovity majetek
  • SMS Jízdenka
  • Doprava bez bariér
  • Moje spojení
  • Pracovní příležitosti
  • Parkuj v klidu
  • EUfondy


 

Přihlášení | Registrace