Nacházíte se v sekci: Úvod » Aktuality » Metro slaví 45 let
 

Metro slaví 45 let

V těchto dnech si Dopravní podnik hl. m. Prahy připomíná 45. výročí od zahájení provozu pražského metra. Kdo první navrhl podzemní dráhu, kdy byla zahájena stavba a jaké jména stanic již nenajdete? Více se dozvíte v následujících řádcích.

 

Čas velmi rychle plyne, a ačkoliv se to nezdá, už téměř dvě generace Pražanů vnímají metro jako naprostou samozřejmost. Víc generací o něm ale snilo. Prvním snílkem, který ale předložil vážně míněný návrh pražské podzemní dráhy, byl už v roce 1898 železář Ladislav Rott, a po něm se objevilo ještě mnoho návrhů, ať již šlo o legendární studii inženýrů Lista a Belady v roce 1926, anebo prováděcí projekt konsorcia sdružených firem, jehož realizaci zabránila druhá světová válka.

Ostatně ani dnešní metro to nemělo vlastně jednoduché, protože v roce 1966, kdy byla oficiálně zahájena stavba první tratě, se vlastně stavěl tunel pro podpovrchovou tramvaj. Až v srpnu 1967 rozhodla československá vláda, že nový systém pražské MHD bude založen na metru. Rozběhnutá stavba se nesměla zastavit, ale přestala platit veškerá projektová dokumentace i dříve schválená koncepce budoucího rozvoje pražské MHD.

Nakonec se náročné dílo podařilo, a tak 9. května 1974 se pražským metrem s velkou slávou svezli první cestující. Ten den bylo metro jen pro zvané hosty, veřejnosti se otevřelo až o den později. První úsek pražského metra měl provozní délku 7,037 km a obsahoval 9 hloubených stanic. Byly to (od jihu) Kačerov, Budějovická, Mládežnická, Pražského povstání, Gottvaldova, I. P. Pavlova, Muzeum, Hlavní nádraží a Sokolovská. V roce 1990 tři z těchto stanic dostaly nová jména: z Mládežnické se stala Pankrác, z Gottwaldovy Vyšehrad a ze Sokolovské Florenc.

Devátý květen roku 1974 se zásadním způsobem zapsal do historie pražské MHD. Začal zcela novou kapitolu její historie. Propagační snímek stanice Kačerov. Byl pořízen ještě před zahájením provozu. (Foto: archiv DPP) Propagační snímek stanice Kačerov. Byl pořízen ještě před zahájením provozu. (Foto: archiv DPP)

Už řadu dní před zahájením provozu metra se v tramvajích a autobusech objevily informační a náborové letáky. (Foto: archiv DPP)

Propagačních fotografií vozu metra v tunelu vzniklo před zahájením provozu několik velmi podobných. Toto je jedna z nich. (Foto: archiv DPP)

Reportéři a hosté na autobusovém terminálu na Kačerově při slavnostním zahájení provozu metra 9. května 1974. (Foto: archiv DPP)

Slavnostní tribuna na Kačerově při zahájení provozu metra 9. května 1974. Hovoří pražský primátor Zdeněk Zuska. (Foto: archiv DPP)

Den po slavnostním zahájení provozu, které bylo jen pro zvané hosty, se metro otevřelo všem Pražanům. Seznamovali se i s další novinkou spojenou s metrem – s turnikety. (Foto: archiv DPP) Stanice Kačerov a nekonečná fronta zájemců o svezení metrem 10. května 1974. (Foto: archiv DPP)

Turnikety. Místo, kde cestující platili korunovou mincí, aby mohli cestovat metrem. Málokdo si asi pamatuje, že ve stanici Hlavní nádraží byly turnikety několik let až v podzemí u vstupu na nástupiště. Odbavovací hala Hlavního nádraží ještě nebyla v té době v provozu. (Foto: archiv DPP)

Informační tabule o návazné povrchové dopravě prvního provozního úseku pražského metra z května 1974. (Foto: archiv DPP)

O vývoji pražského metra se můžete dozvědět více ve vestibulu stanice metra Florenc C, kde je umístěna plachta s velkým množstvím informací. Zároveň je možné v Infocentrech a na Fanshopu zakoupit odznak k 45. výročí metra.

Odznak k výročí 45 let metra

 

Přejít na navigaci


 
  • Fanshop DPP
  • Řidiči
  • elektronicka jizdenka
  • E-shop
  • Nemovity majetek
  • Doprava bez bariér
  • Moje spojení
  • Pracovní příležitosti
  • Parkuj v klidu
  • EUfondy


 

Přihlášení | Registrace