Nacházíte se v sekci: Úvod » Aktuality » Legendární autobus Karosa B732 naposledy v pravidelném provozu
 

Legendární autobus Karosa B732 naposledy v pravidelném provozu

Dopravní podnik hlavního města Prahy se rozloučil s další legendou pražské městské hromadné dopravy – s autobusem Karosa B732.

 

Tyto vozy se poprvé u Dopravního podniku hlavního města Prahy objevily v roce 1987, kdy jich bylo dodáno 107 a v dalších letech přibývaly další. Vozy byly pokračováním tehdy nové typové řady Karosa 730. Připomeňme, že první dodávku z této řady představovalo pět autobusů meziměstského provedení Karosa C734.00, na které navázaly ještě další stejné vozy. Pro laickou veřejnost to byly „modré hranaté autobusy, které měly jen dvoje dveře – vepředu a uprostřed“. V letech 1982–1986 pak bylo dodáno 790 autobusů Karosa B731 městského provedení, tedy již třídveřových, s automatickou převodovkou Praga. Kromě nich se v roce 1987 objevily i první vozy typu B732 s mechanickou převodovkou, které se dodávaly až do roku 1994, kdy měl Dopravní podnik v inventárním stavu už 860 autobusů tohoto typu. V pozdějších letech byly autobusy Karosa B732 dodávány od výrobce s řadou různých vylepšení, například byl dosazen katalyzátor výfukových plynů, nová provedení sedaček, podlahové krytiny, retarderů a hlavně nových motorů splňujících emisní normu EURO 1 (E 1) a EURO 2 (E 2). Jako zajímavost uveďme, že v roce 1990 bylo pět autobusů B 732 přestavěno zkušebně na pohon zemním plynem.

Ve druhé polovině devadesátých let se s úspěchem v hostivařské opravně autobusů prováděly celkové opravy těchto vozů, čímž mělo dojít k prodloužení jejich životnosti o 5–6 let při vynaložení jen 40–50 % ceny nového autobusu. Realita ale byla taková, že některé autobusy po těchto opravách vydržely v provozu 10 nebo i 12 let.

Jak autobusy Karosa B732 vypadaly? Měly polosamonosnou karoserii, sestavenou a sešroubovanou z panelů zhotovených z ocelové, svařené a oplechované kostry, s dokončenou povrchovou úpravou. Výška podlahy je 890 mm nad zemí, odpružení pneumatické s vlnovcovitými pružinami. Kabina řidiče je uzavřená. Troje dvoudílné dveře s vně výsuvnými křídly jsou ovládány elektropneumaticky. Do autobusů byl v zadní části roštu karoserie montován motor LIAZ řady ML 636, horizontální, řadový vznětový šestiválec s přímým vstřikem paliva, s turbodmychadlem, s alternátorem PAL 28V/75A a mechanická pětistupňová převodovka Praga 5 P 80.45. Do palivové nádrže se vešlo 240 litrů pohonných hmot. Autobusy dosahovaly maximální rychlosti 80 km/h. Sedadla měla až na několik výjimek latexové polštáře potažené koženkou. Do autobusů Karosa B732 se vešlo 31 sedících a 63 stojících cestujících.

S posledními autobusy Karosa B732 se Dopravní podnik hlavního města Prahy rozloučil proto, aby nepřekročil průměrné stáří autobusů (9 let) a jednotlivé stáří autobusů 20 let. Vyřazením vozů Karosa B732 současně skončil provoz městských autobusů s mechanickou převodovkou.

Symbolické rozloučení s těmito autobusy se uskutečnilo v pátek 19. dubna 2013, kdy byl vypraven poslední vůz (číslo 5885) na linku číslo 122, pořadí 32 (Depo Hostivař – Opatov).

 

Přejít na navigaci


 
  • Řidiči
  • elektronicka jizdenka
  • E-shop
  • Nemovity majetek
  • Doprava bez bariér
  • Moje spojení
  • Pracovní příležitosti
  • Parkuj v klidu
  • EUfondy


 

Přihlášení | Registrace