Nacházíte se v sekci: Úvod » Aktuality » Testování elektrobusu SOR nyní na linkách číslo 163 a 213 – aktualizováno
 

Testování elektrobusu SOR nyní na linkách číslo 163 a 213 – aktualizováno

Elektrobus SOR EBN 11, který je součástí dlouhodobého ověřovacího provozu tohoto druhu vozidla, k datu 31. srpna 2016 uzavřel první rok provozu na pravidelných linkách.

 

Projekt, na kterém Dopravní podnik hlavního města Prahy spolupracuje se společnostmi SOR Libchavy, s. r. o., a Cegelec, a. s., mimo testování vozidla v plnohodnotném provozu, slouží také jako zdroj dat a zkušeností pro podobné projekty v dalších evropských městech. Pozitivní provozní výsledky a potřeba pokračovat ve sledování důležitých parametrů přinesly rozhodnutí o prodloužení zkušebního provozu až do konce srpna 2017.

Elektrobus SOR EBN 11

Zkušební provoz elektrobusu byl v Dopravním podniku hlavního města Prahy zahájen 1. září 2015. Vůz k 31. srpnu 2016 pokořil hranici 70 000 kilometrů, drtivou většinu absolvoval v každodenním provozu s cestujícími. Tím Dopravní podnik naplnil a dokonce překročil cíl dosažení ročního proběhu kilometrů srovnatelného s průměrným naftovým autobusem. Druhým cílem bylo zcela bezemisní řešení provozu včetně využití elektrického topení a klimatizace. Životaschopnost této preferované výbavy byla dostatečně prověřena nejen v letním, ale zejména zimním období.

Zcela ojedinělým je v celém projektu systém nabíjení z tramvajové sítě prostřednictvím dvoupólového pantografového sběrače se stacionárním galvanickým oddělením, tzv. dobudkou, umístěnou na autobusovém obratišti Želivského. Důležitým parametrem pro zajištění optimální životnosti baterií je však i noční pomalé nabíjení a balancování baterií v garáži Hostivař. Standardní dojezd elektrobusu s cestujícími se při využívání provozních přestávek pro nabíjení pohybuje v rozmezí 265 až 350 kilometrů (dle linky, provozních parametrů a typu dne – pracovní dny nebo víkendy).

Elektrobus SOR EBN 11

Cílem pro druhý rok provozu je sledování stavu a životnosti baterií a zároveň hodnocení dalších realizovaných technických úprav. V závěru letošního června byl totiž systém topení a klimatizace doplněn o tepelné čerpadlo. Vliv této úpravy na spotřebu elektřiny během letních měsíců při využívání klimatizace byl pozitivní a obdobně bude porovnáván vliv na topení. I nadále lze předpokládat další úpravy a ladění nabíjecích parametrů, které mají přímý vliv na plánování provozu a nabíjecích cyklů.

Získané poznatky z provozu elektrobusu jsou průběžně vyhodnocovány nejen v rámci Dopravního podniku, ale porovnávány s obdobnými projekty v rámci odborných konferencí, ať už na úrovni Sdružení dopravních podniků ČR i zapojením do vybraných aktivit EU či UITP (Mezinárodní asociace pro veřejnou dopravu). Komplexní vyhodnocení provozu bude dostupné po ukončení dvouletého zkušebního cyklu.

Budoucnost elektrobusové dopravy v Praze

Jedenáctimetrový elektrobus SOR EBN 11, který během dvouletého provozu s cestujícími na linkách 163, 188 a 213 najel přes 144 tisíc kilometrů, bude v druhé polovině září nahrazen elektrobusem nové generace SOR NS 12. Nový elektrobus je délkou i řešením interiéru plně srovnatelný s běžnými standardními dvanáctimetrovými autobusy. Zásadní konstrukční změnou je přemístění trakčních baterií na střechu vozidla. Nabíjení bude probíhat shodným způsobem jako u vozu EBN 11 prostřednictvím dvoupólového pantografového sběrače a to opět pouze při stání vozidla.

V souvislosti se stavbou trolejového vedení v Prosecké ulici totiž na začátku října dojde také k přesunu „dobudky“ ze Želivského na Palmovku, aby se o ní mohli podělit jak staticky nabíjený elektrobus SOR NS 12, tak i budoucí elektrobus dynamický. Zkoušky vozidla SOR NS 12, které jsou plánovány opět na 1 rok s možností další roční opce, se tak v říjnu přesunou z linek 163 a 213 na linky 109 a 239.

 

Přejít na navigaci


 


 

Přihlášení | Registrace